Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Назрява скандал! Вижте как големите хранителни вериги печелят на гърба на българските производители!

Ключови думи:
С картелните си споразумения големите търговски вериги в България налагат монопол и търговски политики, чиято единствена цел е извличане на максимални облаги за тях и притискане на българските производители. Скандалът набира скорост в социалните мрежи и е напът да доведе до масови протести.
"Мисия невъзможна" се оказва вдигането на цените на стоки от производители и доставчици към големите търговски вериги.

Финансово-икономическата криза през последните години принуди потребителите да станат по-пресметливи и да подбират продукти с добро съотношение между качество и цена. От тази гледна точка българските производители са много предпазливи към вдигането на цените. Това става само в краен случай, след като са изчерпани всички други резерви от възможности.

Според българското законодателство всички цени се договарят, с изключение на тези, които се регулират от държавата. Цените обикновено се определят по два основни критерия. На първо място цената трябва да покрие разходите за производство на продукта и да донесе печалба. А на второ - цената трябва да е такава, че да е достъпна за клиентите.

Когато се стигне до вдигане на цените, проблеми с обектите от основната търговия няма. Не е същото, обаче с големите търговски вериги.

След като се вземе решение за вдигане на цените има конкретни стъпки, които се следват. Новата цена на продуктите се залага и се подава дата, от която тя влиза в сила, като минимум 30 дни преди същинското вдигане на цените се подава информация към всички контрагенти. Следват преговори с всички мениджъри на търговските вериги. За съжаление, обаче тези срещи се оказват безмислени, гневни са родните производители.

Почти всяка верига отказва първа да вдигне цените, като преди всичко държи да констатира новите цени по търговската мрежа.

Друг аргумент от страна на мениджърите е, че новите подадени цени според тях са твърде високи. Успоредно с това при годишните преговори се изискват и допълнителни процентни отстъпки от производителите под различна форма.

Когато големите вериги откажат да приемат новите цени, на пазара настъпва хаос. Традиционната търговия и локалните вериги продават на новите цени, а големите търговски обекти продават на старите и по-атрактивни за тях цени.

Единият вариант за действие от страна на производителя е да свали всички цени и да продължи да работи на загуба. Другата опция на производителя е да спре доставките към веригите, които не са приели увеличението на цените.

В този случай веригите губят топ продукти от портфолиото си, което води до негативни финансови и имиджови последствия. От друга страна производителят се лишава от продажби през големите търговски вериги, в които през годините е инвестирал сериозни средства под една или друга форма.

Веригите започват да смятат цените на производителите и доставчиците с цел дори да им ги определят. Като това определяне на цената винаги е за сметка на доставчиците. Отстъпките на някои от големите търговски вериги достигат до 40%, плюс надценката им от минимум 25% на даден продукт, като в повечето случаи крайната надценка достига до рекордните 50-60%. За сравнение българският производител в най-добрия случай се бори за печалба от 2-3%.

Различни са и критериите за отстъпки към чуждите и българските производители. Вторите отново са ощетени.

Дялът на българските производители, които предлагат продуктите си в големите търговски вериги е в пъти по-малък от този на вносните стоки.

От работата си с големите търговски вериги, много от производителите не само че не реализират печалба, но и са на загуба. Идеята на всеки бизнес са взаимните ползи, а не едната страна да печели за сметка на другата, възмущават се български предприемачи.

Според тях чуждите вериги декларират, че работят на загуба и по тази причина не внасят корпоративен данък в държавния бюджет. В същото време българските производители, които се борят да продължат да работят, плащат 10% данък от печалбата си.

Родните предприемачи са твърдо убедени, че държавата трябва да се намеси, за да прекрати порочната практика, която им извива ръцете и ги поставя в неравностойно положение. В противен случай българските производители ще алармират Брюксел!
3
Коментара по темата
3.
Niki
21.01.2017 19:48:58
Това се нарича легален рекет
До номер 2
2.
Флегми,залюхани
21.01.2017 17:28:10
Това се нарича ПАЗАРНА ИКОНОМИКА. Образовайте се. В цял свят е така. Мега спрели сте.
1.
Обективно мнение
21.01.2017 16:40:54
Всяка монета си има две страни. Нормално е големите вериги да изискват по-добри отстъпки от кварталните магазини. Инвестирали са много повече и поддържат много повече персонал!
  Добави Коментар
Направих това с банята у дома, а всички си мислят, че е след основен ремонт Как да обновите и освежите банята у дома, но без да правите основен ремонт Валя ми даде рецептата за най-вкусния тутманик, вече не купуваме нито хляб, нито питка Разчупвате зачервената коричка, а вътре пласт след пласт пухкаво тесто, сред което се крие вкусно краве сиренце, да не говорим как само ухае божествено на масло
Италианско село предлага къщи за 1 евро на американци, разочаровани от преизбирането на Тръмп Село Ололай отдавна се опитва да привлече външни хора С тези таблетки орхидеята постоянно ще цъфти Достатъчно е да се тори само веднъж месечно, така че цветето да има достатъчно хранителни вещества, необходими за развитие и цъфтеж
Тръмп предлага бивш финансов мениджър на Джордж Сорос за министър на финансите Бесънт ще донесе нова златна ера на САЩ, коментира новоизбраният президент на САЩ Зеленски: Украйна разработва средства за противовъздушна отбрана За да се противопостави на "новите рискове", възникнали, след като Русия използва нова ракета със среден обсег в 33-ия месец от войната
След като опитате тази сочна сиропирана ябълкова баница, ще забравите и за баклавата, и за щрудела Непременно трябва да опитате тази рецепта Кървав екшън в Макдоландс Нападателят е произвел четири изстрела
Числото 23 носи на 4 зодии успехи с парите От признaние и нoви възмoжнoсти дo дългooчaквaни нaгрaди – рaзберете кoи сa знaците, зa кoитo пaрите ще дoйдaт кaтo зaслуженa нaгрaдa зa техния труд и oтдaденoст Чукна 24 и разкри какво става с нея Рождения си ден Мирела посрещна в родната Варна с най-близките си приятели
Правителството одобри допълнителни 125 млн. лв. в подкрепа на земеделските производители Министерството на земеделието и храните нотифицира две схеми за държавна помощ за земеделските производители за второто полугодие Тази погача е за начинаещи – толкова е вкусна и лесна, че я пека всяка събота Всички ще си мислят, че сте истински професионалист в месенето и плетенето на тесто