Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Жилищното строителство в Бургас се засилва, браншът трудно се възстановява след тежката криза

Все по-малко остават свободните парцели в Бургас, конкуренцията за тях става все по-голяма, каза председателят на Камарата на строителите Николай Николов
Ключови думи: бургас, ден на строителя, николай николов, камара на строителите, димитровден, строителен бранш

Какви са проблемите пред строителния бранш и какво трябва да се направи за решаването им? По случай Деня на строителя - 26 октовмри, Флагман.бг разговаря с председателя на ОП на Камарата на строителите в Бургас Николай Николов.

- Г-н Николов, какви са основните приоритети в работата Ви като председател на ОП на Камарата на строителите в Бургас?
- Най-важното е да оказваме съдействие за подобряване на работата на строителните компании, които са членове на Камарата на строителите в Бургас и да подпомагаме тяхната дейност.
Контактуваме с институции, с местни власти, участваме в законодателни инициативи на Камарата на строителите.

- Какво е състоянието на строителния бранш с Бургаска област в момента?
-  Тече трудно възстановяване след тежката криза, която налегна бранша след 2009 г. след програмния период, който приключи миналата година и европейските проекти, които тепърва стартират. Тази година е много тежка като първа от новия програмен период.

Съживяването, което се забелязва, е по Националната програма за саниране, която благодарение на усилията на общинската администрация в Бургас, в нашата област стартира бързо и тече мащабно. Това предоставя добри условия на средните и малки фирми да участват в обществени поръчки.

Забелязва се съживяване на жилищното строителство. Има добри перспективи поне до началото на следващата година.

- Какви са отличителните черти на бранша в областта?
- След 2009 г., когато приоритет беше жилищното и курортното строителство и след големия срив след това, в момента основните направления, в които се развива браншът, са обществените поръчки, най-вече тези с европейско финансиране и по-малко на предприемачеството. Към момента мога да кажа, че жилищното строителство се засилва.

- Какви трудности срещат участниците в обществените поръчки в региона?
- Трудностите са еднакви за всички. На първо място е това, че Законът за обществените поръчки не беше съвършен. Надяваме се, че с новия до голяма степен ще бъдат премахнати негативите, които откривахме в стария закон. Надяваме се и субективизмът все по-малко да играе при определянето на поръчките.

Другото, срещу което горещо се борим, е рецидивът ниски цени. Това е много вредно за целия ни сектор и за съжаление все още не може да бъде премахнато от обществените поръчки. Ниските цени не обслужват никого, те просто изчерпват капитала на компаниите. Заради тях няма как да се повдигне стандартът на работниците, а това е необходимо, за да работим в конкурентна европейска среда.
Ниските цени водят и до ниско качество, лоши и нискокачествени материали, нискоквалифициран труд, който ги изпълнява, за да покрие ниските цени. Всичко това е в ущърб на бранша.

- Какво трябва да се промени в законодателството?
- Надяваме се, че чрез новия Закон за обществените поръчки правилата в бранша ще започнат да се изпълняват. Все още се борим да бъде създаден прословутият Закон за строителството, който да координира целия отрасъл, а не както сега – строителството е в пет-шест закона и в още толкова подзаконови разпоредби.

- Има ли липса на свободни парцели за строителство в Бургас?
- Все по-малко остават свободните парцели в Бургас и конкуренцията за тях става все по-голяма. Лошото е, че голяма част от тях са с неуредени взаимоотношения между собствениците. Надяваме се и Общината да покаже отношение към бранша, като се създадат зони за строителство извън градските територии. Това е необходимо, за в бъдеще трябва да се развиват районите около Бургас.

- Накъде ще продължи да се развива Бургас – в коя посока се очертава да се разраства градът?
- Няма много посоки, в които да расте Бургас. На юг – към кв. Крайморие трябва най-после да се реализира мащабният проект. На север има едно апетитно ъгълче, което се казва „Кьошето” и се намира между кв. Сарафово и Солниците. За да се реализира там проект обаче, трябва да се решат инфраструктурните проблеми с канализация и водопровод. Трябва да се отвори и път за достъп. Добър вариант за разрастване е и около Мандренското езеро.
Това обаче са приоритети на кметската управа, на главния архитект и неговия екип, на проектантите, а не наши.

- Не се ли надува твърде бързо имотният балон в Бургас и няма ли опасност да гръмне?
- Надяваме се, че все още имаме обеца на ухото от това, което се случи през 2009 г. и няма да се стигне до преекспониране на строителството. Това зависи и от инвестиционните намерения, защото процесът е тристранен – инвеститор – проектант – изпълнител. Ние като строители се надяваме да има повече качествени проекти, с качествени апартаменти, с магазини и офиси за ползване.

Въпреки финансовата криза, която ни застигна през 2009 г., имаше много лоши проекти, които се купуваха просто защото беше модерно да се инвестира в недвижимости. Надявам се, че вече имаме опита и ще успеем да предотвратим това да се повтори. Този въпрос обаче много зависи и от инвеститорите и от инвестиционните намерения, защото ние сме Камара на строителите и като субекти в строителството изпълняваме техните поръчки.

- Как се справяте с намирането на качествена работна ръка, водите ли диалог с училищата, висшите учебни заведения и от какви кадри изпитва най-остра нужда браншът?
- Това е много сложен въпрос. Ние водим диалог с училищата и висшите учебни заведения, но това не ни помага, защото отрасълът изпитва много остра нужда от квалифицирани кадри, ръководители и всякакъв квалифициран строителен работнически персонал. За съжаление ЕС и свободният пазар някак си изсмукаха голяма част от качествените ни работници. В момента се натъкваме на огромен дефицит. Има компании, които не могат да си намерят работници, въпреки че имат възможност да изпълняват поръчки. Това всички го усещаме все по-остро и все по-остро.

Проблемът е много важен за бранша. Решаването му е един от приоритетите за Камарата на строителите и следващият ни мандат до голяма степен ще бъде насочен в тази посока. Много скоро ще останем без квалифицирани кадри.

- Каква е средната разлика в заплащането на един строител в България и друга държава от ЕС?
- Много е тъжно, не бих искал да правя сметка в тази посока. Целта ни като строители е да повишим качеството чрез по-нормални цени в обществените поръчки, за да може и заплащането да е достойно и потреблението да ни удовлетворява. Това е начинът браншът ни да върви напред. Това трябва да бъде една от приоритетните ни задачи. Продължаваме ли с мизерните, ниски цени в бранша, ние сме обречени.

- С какво ще изненадате колегите си на празника по Димитровден?
- Поканили сме всички колеги на традиционния Бал на строителите, който ще се състои на 27 октомври в хотел „България”. Програмата е доста интересна. Както всяка година ще има номинации за най-добре представилите се компании. Ще посрещнем празника подобаващо и мисля, че гостите ни ще останат доволни.

Използвам случая да поздравя всички строители от Бургас и региона по случай професионалния празник – Деня на строителя, и да им пожелая повече кураж в нелекия, но престижен наш отрасъл.
Шофьор на автобус поиска 5 млн. евро обезщетение, защото... Водачът бил принуден да напусне, без да оформят документите му за Бюрото по труда Тревожно: 78% от българите използват телефон докато шофират Глобите у нас за подобно нарушение са сред най-ниските в Европа
За тъщи: От кои зодии излизат най-добрите зетьове Ето кои са те  Машинист от влака, блъснал кола край Кресна - с положителна проба за упойващи вещества Предстои извършването на химичен анализ
Клипът за шофиране с 308 км/ч е зле монтиран фалшификат, казва експерт Вижда се ясно, че скоростта на автомобила се увеличава от 140-200 км/ч до над 300 км/ч, а на горната картина лампите се движат една след друга без промяна, обяснява той Тежък удар на еврото! Какво става на пазара Единната валута прави рязък завой
Ошишка се с корем и огромна задница, какво става Тита изглежда покъртително, феновете й се притесняват Варна ще е домакин на уникална изложба за книговезане и скрапбукинг Националната изложба "Наследство в корици" ще отвори врати в галерия "Арт салон Радио Варна", където посетителите ще могат да се докоснат до едно от най-фините изкуства – книговезането и скрапбукинга
Певицата Вая: Не съм шофирала с 300 км/ч, аз съм страхлива Свалих видеото от платформа за клипчета, не бих карала с бясна скорост, защото съм страхлив шофьор, посочва фолкаджийката Просто изсипете какаото в топла вода и турската рецепта за сладки е готова Приготвят се много бързо
23-годишен заплаши с убийство баща си, арестуваха го Нападението е станало в Горна Оряховица  Нова мода в имотите и защо панелките поскъпват Годишният растеж на индекса на цените на жилищата (ИЦЖ) се ускори до 16.5%