Изборен експерт: Онлайн медиите са голям сегмент, не може ЦИК да ги отреже от изборите по този начин!
Централната избирателна комисия (ЦИК) взе изключително спорни решения, с които разпореди средствата за медийни пакети на малките политически партии и инициативни комитети да се използват за предизборна агитация само в телевизии, радиа и печатни медии с национален обхват.
Според Изборния кодекс такива средства се полагат на партиите, които не получават субсидии, както и на Инициативните комитети, които агитират в кампаниите на референдумите, или които издигат кандидатпрезидентски двойки. Медийните пакети могат да стигнат стойност до 40 000 лв. за комитет или партия.
Решенията на ЦИК са публикувани официално на 3 октомври на сайта на комисията и могат да се обжалват в тридневен срок пред Върховния административен съд.
„ЦИК възприе този подход като две трети гласуване. Имаше различни мнения, обсъжданията бяха на 29-и, на 30-и септември и на 1-ви октомври”, каза пред „Флагман” говорителят на ЦИК Александър Андреев. От думите му стана ясно, че е имало сериозен спор по темата. „Аз гласувах против и съм изложил своите доводи”, заяви той, като добави, че дискусията може да се види на видеозаписи от заседанията, публикувани на сайта на ЦИК.
Решението на практика изключва възможността по отношение на медийните пакети договори да се сключват с всички информационни сайтове, както и с регионалните телевизии, вестници и радиа. Флагман.бг подаде заявление и необходимите документи за участие, но бяхме отрязани.
Антоанета Цонева от Института за развитие на публичната среда не е съгласна с подхода на ЦИК. Цонева, която е експерт и дългогодишен наблюдател на изборите у нас, коментира ситуацията пред „Флагман” така: „Смятам, че това създава неравнопоставеност и това решение би следвало, ако има жалба, да бъде разгледано във Върховния административен съд и да бъде коригирано. Не може толкова голям сегмент от медийния пазар и от каналите за информация да бъдат отрязани от кампанията. Това като цяло ще се отрази много зле, защото знаете всички статистики – хората стигат до новините основно от мобилните си устройства.”
По думите й това е вид дискриминация. „Аз виждам, че има становище на Съюза на издателите. Предполагам, че ще има жалба и съдът трябва да се произнесе. Аз това не го приемам като окончателно решение.”
Припомняме, че решението на ЦИК е продиктувано от злоупотребите, които бяха установени на последния референдум, през 2015 г. Тогава се разбра, че формално инициативни комитети са сключвали договори с малко популярни сайтове, като се предположи, че полагаемите 40 000 лева са поделяни между представителите на инициативните комитети и собствениците на тези медии.
С решението си ЦИК обаче сега слага под един знаменател всички сайтове и регионални медии, което е спорно и е много вероятно да падне в съда.
Според Антоанета Цонева подходът за спиране на злоупотребите следва да е друг: „Трябва да има звено за мониторинг, което да има специфично ноу-хау и експертиза, така че да може да наблюдава договорите с онлайн медиите и да може да е сигурно, че договорът се изпълнява. Вие знаете, че има специфики – банери, ротация, съдържанието се поднася по друг начин, мерене на импресии…”
Цонева е категорична, че ЦИК следва да наложи по-стриктен контрол по отношение на медийните пакети.
Решението на Централната избирателна комисия за спиране на медийните пакети за информационните сайтове и регионалните медии към тази сутрин не е било обжалвано в съда, каза пред „Флагман” Александър Андреев. Все пак срокът изтича на 6 октомври и това вероятно ще се случи. Добави Коментар