Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Римската империя построила първата ни магистрала: „Тракия“ е съществувала на същото място преди 1800 години

За сто години римляните били готови с отсечката от Виндобона, днес Виена, до Византион, днес Истанбул
Ключови думи:
След 40-годишни политически и строителни превратности през лятото на 2013 г. най-накрая се проточи първата цялостно завършена българска магистрала. АМ „Тракия“ вече е факт.
Ако древните римляни можеха да надникнат в бъдещето, щяха да са много изненадани от това събитие. Защото на същото място преди 1800 години същата магистрала е била обикновено явление, макар наполовина по-тясна. Но от по-здрав материал – камък. Все още са запазени участъци от нея.
По онова време Римската империя свършвала там, където свършвали европейските географски познания. И обратно. Китната провинция Тракия била любима локация за почивка, за бани и санаториуми, както и поземлен фонд за ветераните от войните. В това българско изречение повечето думи даже имат римско авторство и са останали непроменени в своето значение. Както и причините да се построи същият път. Само че за сто години римляните били готови с отсечката от Виндобона, днес Виена, до Византион, днес Истанбул. Пътят бил наречен Виа Милитарис заради придвижваните безчетни легиони от Галия чак до Сирия. Паралелно с него били прокарани и всички известни днес главни пътища около цялото Средиземно море в дълбочина от 1000 километра – на север/юг, изток/запад, по диагонал и успоредно - като Виа Егнация по цялото адриатическото крайбрежие, пътят по северноафриканския крайбрежен силует, в Египет до Среден Нил, на запад до днешния Занзибар и Мавритания, в Мала Азия и Юдея, до Кавказ и Армения. В Испания, Британия, Галия, Германия. Все в същите сто години.
Римляните познавали асфалта, но решили, че е по-добре и по-здраво да изградят пътищата си от камъни. Всеки камък старателно се напасвал със съседните и се набивал в грунда, който преди това се изграждал от три пласта. Пътните стандарти били спазвани в съответствие със Законите на 12-те таблици, разработени още към 450 г. пр.н.е. Пътищата били разделени на участъци: semita (пешеходни) - най-периферният участък, широк 30 см; iter – участък, в който се движели пешеходци и конници, широк 92 см; actus – участък, по който се движат каруци и колесници, впрегнати с един кон, широк 122 см; и двулентова via – основната част от пътя с широчина 244 см. Така ширината на стандартния римски път била около 10-12 метра. Често за каруците били правени и два улея с ширина между тях 143 см, станали впоследствие образец за железопътните линии. Именно на такива римски улеи в началото на 19. век Стивънсън тествал първия си локомотив.
Римляните не признавали завои – пътищата им прорязвали скали чрез тунели и преминавали над клисури чрез виадукти. Пак техни думи. Пътищата имали канавки и системи за оттичане на водата. Да споменем и акведуктите, някои на три етажа – за водата, за колите и за пешеходците. На всяка миля (1,5 км) край пътя бил полаган милиарен камък, който имал пореден номер. На всеки двайсет мили покрай пътя стърчал каменен пътен знак с указание за разстояния до селищата. На всеки 50 мили имало по една пътна станция с отпочинали коне за каруци и талиги, жилище на администратора на участъка, хан, таверни. Още няколко римски думи. На всеки стотина мили възниквали тържища. Като Пизос около Пловдив и Туида под Сливен.
Всичката горна информация, често по-подробна от съвременната, се съдържала в римските пътни карти – итинерарии, някои запазени и до днес. В началото на 2. век при император Траян съществували вече около 100 000 километра държавни пътища. Само 14 000 километра били построени в самата Италия. Останалите пътища били изградени в провинциите, като по този начин варварските народи били приобщавани към цивилизования свят. И не само по този начин.
Което поставя основния въпрос: Кой е по-ефективен - наемният или робският труд? Но и двата вида са използвани от римските администратори.
5
Коментара по темата
5.
Ира Антонова
26.09.2016 22:27:28
Флагман, копирали сте мой материал дума по дума, без да споменете името ми като автор, нито сте дали линк към оригинала.Това е крaжба на интелектуална собственост, което се преследва от закона, както и води до искове за обезщетение
4.
Ира Антонова
26.09.2016 22:24:55
Флагман, копирали сте мой материал дума по дума, без да споменете името ми като автор, нито сте дали линк към оригинала.Това е крожба на интелектуална собственост, което се преследва от закона, както и води до искове за обезщетение
3.
ViP
25.09.2016 13:23:58
А ся де,а бойко го е нямало ....
2.
e
25.09.2016 10:10:14
Да бяха останали римляните,а не сега с тея бедни и тъпи руснаци.
1.
Гайда
25.09.2016 09:12:52
Дори и с подготовка пак не можем да я построим, трагедия сме, крадливо племе, с едни македонци не можем да се справим, страхливи и крадливи.
  Добави Коментар
Българка продава девствеността си От 14-годишна планирала да се занимава с това, изоставена е от родителите си 10 поведения, които подсказват, че имате перфектен съпруг Кои типове поведение показват, че той е идеален за вас
Арестуваха танкер по подозрение в саботаж Това е поредният подобен случай в Балтийско море след началото на руското пълномащабно нашествие в Украйна Пламна искрата на войната на Балканите Арестувани са двама служители на общината в Грачаница
Катастрофа затвори пътя към Пампорово Движението е спряно, тъй като организация на обходен маршрут не е възможна „Ангелска елха” зарадва с подаръци десетки деца на родители, лишени от свобода Патриарх Даниил полага първа копка на нов енорийски център
Рекорден брой мигранти са загинали в морето на път за Испания през 2024 г. Това е над 50% повече от миналата година Адам Броуди разкри тайната на щастливия брак Женен е за актрисата Лейтън Мийстър
Финландия разследва чуждестранен кораб след поредно скъсване на подводен кабел През 2022 г. газопроводите "Северен поток" Русия-Германия, минаващи по морското дъно в същите води, бяха взривени Щe дaдeтe ли $100 000 зa eднa нoщyвĸa? Ето кои ca нaй-лyĸcoзнитe и cĸъпи xoтeлcĸи cтaи в cвeтa
Шок край Барселона, откриха мъртво бебе в контейнер за боклук На място пристигна и екип на здравните служби, който потвърждава смъртта Биткойнът чупи рекордите Експерти отдават поскъпването на oптимизмa oĸoлo пoлитиĸитe нa нoвoизбpaния aмepиĸaнcĸи пpeзидeнт Дoнaлд Tpъмп