Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Римската империя построила първата ни магистрала: „Тракия“ е съществувала на същото място преди 1800 години

За сто години римляните били готови с отсечката от Виндобона, днес Виена, до Византион, днес Истанбул
Ключови думи:
След 40-годишни политически и строителни превратности през лятото на 2013 г. най-накрая се проточи първата цялостно завършена българска магистрала. АМ „Тракия“ вече е факт.
Ако древните римляни можеха да надникнат в бъдещето, щяха да са много изненадани от това събитие. Защото на същото място преди 1800 години същата магистрала е била обикновено явление, макар наполовина по-тясна. Но от по-здрав материал – камък. Все още са запазени участъци от нея.
По онова време Римската империя свършвала там, където свършвали европейските географски познания. И обратно. Китната провинция Тракия била любима локация за почивка, за бани и санаториуми, както и поземлен фонд за ветераните от войните. В това българско изречение повечето думи даже имат римско авторство и са останали непроменени в своето значение. Както и причините да се построи същият път. Само че за сто години римляните били готови с отсечката от Виндобона, днес Виена, до Византион, днес Истанбул. Пътят бил наречен Виа Милитарис заради придвижваните безчетни легиони от Галия чак до Сирия. Паралелно с него били прокарани и всички известни днес главни пътища около цялото Средиземно море в дълбочина от 1000 километра – на север/юг, изток/запад, по диагонал и успоредно - като Виа Егнация по цялото адриатическото крайбрежие, пътят по северноафриканския крайбрежен силует, в Египет до Среден Нил, на запад до днешния Занзибар и Мавритания, в Мала Азия и Юдея, до Кавказ и Армения. В Испания, Британия, Галия, Германия. Все в същите сто години.
Римляните познавали асфалта, но решили, че е по-добре и по-здраво да изградят пътищата си от камъни. Всеки камък старателно се напасвал със съседните и се набивал в грунда, който преди това се изграждал от три пласта. Пътните стандарти били спазвани в съответствие със Законите на 12-те таблици, разработени още към 450 г. пр.н.е. Пътищата били разделени на участъци: semita (пешеходни) - най-периферният участък, широк 30 см; iter – участък, в който се движели пешеходци и конници, широк 92 см; actus – участък, по който се движат каруци и колесници, впрегнати с един кон, широк 122 см; и двулентова via – основната част от пътя с широчина 244 см. Така ширината на стандартния римски път била около 10-12 метра. Често за каруците били правени и два улея с ширина между тях 143 см, станали впоследствие образец за железопътните линии. Именно на такива римски улеи в началото на 19. век Стивънсън тествал първия си локомотив.
Римляните не признавали завои – пътищата им прорязвали скали чрез тунели и преминавали над клисури чрез виадукти. Пак техни думи. Пътищата имали канавки и системи за оттичане на водата. Да споменем и акведуктите, някои на три етажа – за водата, за колите и за пешеходците. На всяка миля (1,5 км) край пътя бил полаган милиарен камък, който имал пореден номер. На всеки двайсет мили покрай пътя стърчал каменен пътен знак с указание за разстояния до селищата. На всеки 50 мили имало по една пътна станция с отпочинали коне за каруци и талиги, жилище на администратора на участъка, хан, таверни. Още няколко римски думи. На всеки стотина мили възниквали тържища. Като Пизос около Пловдив и Туида под Сливен.
Всичката горна информация, често по-подробна от съвременната, се съдържала в римските пътни карти – итинерарии, някои запазени и до днес. В началото на 2. век при император Траян съществували вече около 100 000 километра държавни пътища. Само 14 000 километра били построени в самата Италия. Останалите пътища били изградени в провинциите, като по този начин варварските народи били приобщавани към цивилизования свят. И не само по този начин.
Което поставя основния въпрос: Кой е по-ефективен - наемният или робският труд? Но и двата вида са използвани от римските администратори.
5
Коментара по темата
5.
Ира Антонова
26.09.2016 22:27:28
Флагман, копирали сте мой материал дума по дума, без да споменете името ми като автор, нито сте дали линк към оригинала.Това е крaжба на интелектуална собственост, което се преследва от закона, както и води до искове за обезщетение
4.
Ира Антонова
26.09.2016 22:24:55
Флагман, копирали сте мой материал дума по дума, без да споменете името ми като автор, нито сте дали линк към оригинала.Това е крожба на интелектуална собственост, което се преследва от закона, както и води до искове за обезщетение
3.
ViP
25.09.2016 13:23:58
А ся де,а бойко го е нямало ....
2.
e
25.09.2016 10:10:14
Да бяха останали римляните,а не сега с тея бедни и тъпи руснаци.
1.
Гайда
25.09.2016 09:12:52
Дори и с подготовка пак не можем да я построим, трагедия сме, крадливо племе, с едни македонци не можем да се справим, страхливи и крадливи.
  Добави Коментар
Струва 170 бона Някои котета са само за богаташи Сложи край на любовна приказка 27-годишната Синди е сама
Не отиде на погребението на бившата си жена Дейвид Хаселхоф може би не се разбира с близки на Памела Бах Разплака се, защото... Трябваше да снима неприятна за нея сцена
Направи скандално признание Чаровна дама си има приятели с екстри  Медведев се подигра със Зеленски и Фон дер Лайен Твърди, че европейските елити "избират смъртта"
PR експерт: Тандемът Борисов-Пеевски ще реши колко дълго да ни управлява кабинета „Желязков” Трябва да изминем пътя към еврозоната, за да затворим тази врата към големия съветски брат, който ни чака оттатък Черно море, каза Диана Дамянова Твърди, че е била опипвана от... Полицайка
Прави сензационен ход? Роналдо се завръща в Реал? Неочаквано високи температури в... Англия
Почина млад футболист Трагедия до България Неприятна случка с Гришо Димитров е любимец на много фенове по света, но има и недоброжелатели