Аптеките трябва да останат здравни заведения, а не търговски магазини
- Налагането на пръстовия идентификатор е една изключително болна тема в последните няколко месеца, която се дискутира в сферата на аптеките и болничната помощ. Основната идея в нея е да се ограничи разхода и нерегламентираното потребление на лекарства, изписвани по здравна каса и те да достигнат до краен потребител във формата и количеството, изписани от доктора. По-скоро проблемът от страна на пациентите и най-често задаван от тях въпрос е как лежащо болни, които нямат физическата възможност да посетят аптеката ще вземат нужните си лекарства. Тези пациенти ще предоставят данни на свои близки, които ще бъдат регистрирани в здравното заведение или аптеката и ще осигурят физическия пренос на лекарствата до крайния потребител. Към момента се случва да изчезне дадено лекарство и всеки един от нас като пациент, лекуван с това лекарство се оказва ощетен. Затова питам: По-добре ли е този продукт, от който имаме жизнена необходимост, за който една или друга институция плаща изцяло или частично да липсва, или да се поддаваме на този шум около пръстовия идентификатор, който всява смут и страх у хората? Мисля, че всеки ще иска да ползва въпросния медикамент без да има ограничение и съответно по-лесно да го намира.
- Много шум се вдигна и около една друга тема – предложението за налагане на мораториум върху откриването на нови аптеки в населени места, където вече има разкрити. Каква е Вашата позиция?
- Преди да отговоря на този въпрос бих желал да предоставя малко информация по темата, а именно - в България в момента реално съществуват около 4200 аптеки, като средният брой пациенти, който се обслужва от 1 аптека, е около 1900. За сравнение в ЕС 4450 човека се обгрижват от 1 аптека. Виждате - 2 пъти и половина разлика. Истината е, че в България лекарствения пазар е постоянен по обем, но положителния тренд се забавя, или е относително малък. В тази връзка голяма част от аптеките се затрудняват финансово, тъй като оборотите им рязко спаднаха. Тоест броят на клиентите е изключително важен за съществуването на аптеките. Ще дам пример с град Бургас, в който има отворени около 120 аптеки, като средния брой обслужвани пациенти от една аптека пада на около 1600.
- Да се върнем на аптеки „Фаркол“. По какъв начин вие улеснявате клиентите си?
- Бих искал да споделя, че ние се намираме в силно конкурентна среда и за съжаление, през последните години основния маркетингов подход, който използваха всички собственици и управители на аптеки, бе масовото намаление на цените. Това от своя страна доведе до липсата на свежи финансови ресурси за реинвестиции, за увеличаване на номенклатурните единици, за разширяване на лекарствените позиции. Основата ми задача е аптеки „Фаркол“ да станат още по-конкурентоспособни и да бъдат близо до крайния потребител. Пациентът следва да ги чувства близки и да може да разчита на цялата информация от нашите колеги, работещи в аптеките. За съжаление през последните години, въпреки че по закон аптеките се регистрират като здравни заведения, масово те се превърнаха в търговски магазини. Съжалявам, че трябва да го кажа, но това е факт. Аз ще работя за това да обърна тази тенденция и всички аптеки „Фаркол“ да предоставят нужната лекарствена информация за всеки един продукт във всяко едно време към всеки пациент. В случая става въпрос за високоспециализирана здравна грижа и за продукти, които рефлектират върху човешкото здраве.
- Знаем, че аптеки „Фаркол“ подкрепят много социални, обществени проекти, съпричастни сте и към развитието на спорта. Кой е най-новият проект, зад който заставате?
- Аптеки „Фаркол“ наистина са съпричастни с развитието на българския спорт, с общонационални и местни каузи. Винаги сме следвали мотото да бъдем в услуга не само на своите клиенти - чрез аптеките, а и да подкрепяме различни каузи. Една от тях е съвместната ни акция с детска футболна школа „Звездичка“, която се провежда на територията на аптеки „Фаркол“ и е в подкрепа на детския спорт.