Водната връзка от Бургас до Истанбул - налудничaва идея или удобна алтернатива
Ключови думи:
Радостин Дачев, комети, водна линия Бургас-Истанбул, Круизи АД, Мирослав Митев, Балкан турист спорт, Петър Киров Узунов, Пристанище Бургас
100 мили. Точно толкова е разстоянието по море от Бургас до Истанбул. Морски вълци изчисляват, че при спокойно море курсът ще продължи между 3 и 5 часа в зависимост от плавателния съд и времето за акостиране на пристанище и митническа проверка. За справка, пътят с кола до Истанбул е около 350 км и отнема минимум 6 часа.
Заради това и водната връзка България-Турция се очертава като добра алтернатива, но осъществима ли е?
Темата бе повдигната на туристически форум преди дни, когато турски бизнесмени се заинтересуваха дали няма да се развие водният транспорт, за да се засилят връзките между българското и турското Черноморие в своеобразен балкански клъстер.
Идеята в общи линии е да се разработят маршрутите от Бургас към Босфора и обратно. Туристи, почиващи в Турция, да идват на еднодневно посещение в Бургаския регион, да посещават Созопол, Несебър и други забележителности, след което в края на деня да се връщат в Турция. Съответно обменът ще се извършва и в обратната посока – от родното Черноморие към Истанбул.
Плановете са от подобна водна връзка да се възползва и бизнесът, както и хора, пътуващи в тази посока по традиционния маршрут с автобуси и автомобили.
Според неофициална информация, с която разполага Флагман.бг, запитване за пилотното пускане на подобна линия са изявили от компанията, собственик на кометите, пътуващи по линията Созопол-Несебър-Бургас и Варна, но всичко е на начална фаза.
„Бългерия Фаст Фери“ от няколко години с променлив успех пуска през летния сезон кометите като алтернатива на тапите по Черноморието. Но високите цени на билетите правят този тип транспорт неатрактивен за обикновените граждани и на кометите се качват предимно туристи. От Несебър до Созопол, например, цената е 30 лева – два пъти повече от автобусния транспорт.
Фирмата, оператор на водната линия, е със сложна собственост, преплетена между няколко физически лица и офшорни дружества. „Бългерия Фаст Фери“ има трима акционери - „Круизи“ АД(собственост на Мирослав Митев и три офшорни фирми, б.а.), Балкан турист спорт ЕООД (Петър Киров Узунов, бизнесмен от Пловдив), както и на Мирослав Митев като физическо лице, държащ 25 % от капитала на компанията. Името на Мирослав Митев фигурира като представител в още няколко офшорни дружества.
Ако фирмата, която той управлява, пусне водна линия до Истанбул, почти сигурно ще заложат отново на кометите, довериха наши източници. Никой на този етап обаче не се наема да изчисли каква ще бъде цената на пътуването. Тънкият момент тук е, че тя може да падне значително, защото при международни плавания не се плаща ДДС върху горивата и билетите.
През 2008 година водната връзка България-Турция се опита да разработи бургаският бизнесмен Радостин Дачев. Тогава той нае луксозен високоскоростен кораб с подводни криле за 240 пасажери. Идеята му бе да пътува всеки ден по линията Несебър-Истанбул, но в крайна сметка така и не се намираха желаещи, заради което курсовете бяха разредени до 1 седмично.
„Всеки сам си прави бизнесплан и преценява дали може да разработи тази линия. Ние го направихме с променлив успех и мога да кажа, че не се случи това, което очаквахме, но с интерес ще следя дали сега някой може да разработи тази линия по-успешно“, разказа пред Флагман.бг Радостин Дачев.
Неговият кораб предлагаше еднодневна екскурзия с посещение на забележителностите на Истанбул, включен транспорт с автобуси, обяд и туристически такси срещу 110-115 евро на човек.
Дали една нова линия Бургас-Истанбул ще бъде на по-достъпни цени и ще се превърне ли тя в реална алтернатива на сухопътния транспорт, предстои да разберем съвсем скоро.
20
Коментара по темата
20.
FEN
01.06.2016 03:36:31
билета сьс супер фаст ферибота на Вирту Фери м-у Малта-Сицилия 90км 90 евра 2посо4ен билета сьс фери линията Фред Олсен Тенерифе-Гран Канария 90 евра 90км с вклу4ен автобус 2посоки до Лас Памас Кометата се движи по бьрзо от супер феритата и цена от55 евра до Истанбул е ДОБРА кометата с 65 -68 км-4 се движи по бьрзо от много супер яхти на руски олигарси арабски шеихове
19.
Biser
31.05.2016 15:39:39
Za toq sezon nai veroqtno nqma da stane no ot Mai 2017 godina slagam ultra luks ibarzo fery İstanbul-Burgas-İstanbul,tsena v edna posoka ste e 55 Evro !
18.
ффффф
31.05.2016 08:46:05
Ква държава ве пич?Кондор експресс се чудеше де да потъне. Почти цялото дъно бе в цимент. Направи 1-2 рейса и постоянно се разваляше.Заплати не плащаха, мутри идваха на борда, биеха екипажа.Тодор плитката с пистолет на кръста давашае договорите на екипажа да подписват.Мутринските години.
17.
Запознат
30.05.2016 20:35:12
Линията бе разработена още през 94 година... Кондор Експрес,ако си спомня някой...Но държавата реши,че не е удобен собственика...
Линията беше Несебър-Истанбул
Линията беше Несебър-Истанбул
16.
Xaxax
30.05.2016 20:01:51
Ае еййй какви са тес 6 часа с кола е 3 30 4 маххх нали ходя там през седмица стегнете се моляя
15.
питам
30.05.2016 19:01:56
Нали четеш в статията няма сметка да има морски транспорт -скъпи билети и няма желаещи.Сега,вярно по 6 часа се лашкаш ама отиване-връщане 50 евра.С този ферибот като ти вземат 200 b14bняма да има пасажери поне българи обикновени граждани.
14.
до 6
30.05.2016 18:57:32
Сега колко е самолетния билет до Инстанбул,Ататюрк?Ако има чартърни полети 2 пъти на ден ще е хем-бързо и хем удобно но на прилична цена.50-70евра си е прилична цена Винаги морския транспорт е на половин цена на въздушния. Има ли сега чартърни полети или редовни по линията Бургас-Истанбул
13.
Еничари
30.05.2016 18:50:07
Отивайте и не се връщайте!
12.
me
30.05.2016 18:35:00
Че те турците искат линията, не нашите. Нашите муруци като бутнат 200 лв в едната посока, то ще трябва да си луд да се качиш. Идеята е прекрасна, само лакомия да няма. Да пуснат нормални фери-та. 6 часа по море и сме там :)
11.
пътуващ
30.05.2016 18:31:24
Като се знае цената за кометата ,че Варна-Несебър -еднопосочно за около 100 км е 40 лв ,колко ще струва билета от Бургас до Истанбул.Сега цената на автобусния билет е 50 лв,350 км. път- около 6 часа .Е ако е 4-5 пъти по-скъп естествено че няма да има желаещи и ще е нерентабилно ,както се казва в статията.
10.
1234
30.05.2016 17:38:15
Истината, намали тревата ! Прочети какво си написал - трезвен? Виждаме , че бутна границите, летиш със малък частен самолет прекачвайки се за Банкок или Ню Йорк, летиш над водата..... И това от Бургас - който няма един читав ВУЗ....
9.
Кмета
30.05.2016 17:13:07
не съм виждал успешни параходни ---- трябва кмета да направи допитване до Хамбург и Холандците дали те имат параходи или друго.
8.
Картата
30.05.2016 17:10:32
Сега мислим за глупости защото летишето в Бургас са пълни чикии и още нямат директни полети до Ню Йорк и Чикаго. Докога?!!!!!
7.
Истината
30.05.2016 17:08:51
Автобусите трябва да станат по бързи не да чакат по 1 час на нашата и тяхната граница и да се махнат тея визи глупости само допълнителни пречки.
6.
Мммм
30.05.2016 17:07:15
Дайре самолетни полети по $50-75 евро, 2 пъти на ден. До Ататюрк.
5.
Je
30.05.2016 17:04:54
За бизнеса е по бързо със самолет. Парахода трябва да го взима за 1.30 часа и да се види дали ще се повръща --- какво е experience of the customers inside the ship.
4.
х
30.05.2016 17:04:39
Само, заради шепа бизнесмени, никой няма да пусне този маршрут. Както се вижда цената, ще е пак висока. Трябва да предложат цени близки до автобусния транспорт от порядъка на 30 евро в едната посока, за да са конкурентоспособни...
3.
Истината
30.05.2016 16:56:29
Смятам чартърни полети до интернационалното летище ще са най добри. По два пъти на ден Инстамбул Ататюрк-Бургас.
2.
Истината
30.05.2016 16:36:26
Смятам че за бизнесмени и пътуващи до летището в Истамбул това ще е супер алтернатива.
Бързина и интернат са много важни. Бих искал Българска компания да го развие това заедно със германска инжинерна.
Ако това пътуване става за 3 часа е това е вече супер. Другата алтернатива е да се отворят малки самолетчета Бургас-Инстабул всеки ден - да кажем един час и там на летището хората вече сменят самолети за Америка или Азия.
Няма ли Бургас свой министър на транспорта? Трябва да имаме.
Във заключение; първо какъв тип клиенти биха го използвали --- туристи или бизнесмени (със връзка за летището и тези без връзка).
Ако отнема повече от 4 часа -- става тъпотия за бизнеса.
Бързина и интернат са много важни. Бих искал Българска компания да го развие това заедно със германска инжинерна.
Ако това пътуване става за 3 часа е това е вече супер. Другата алтернатива е да се отворят малки самолетчета Бургас-Инстабул всеки ден - да кажем един час и там на летището хората вече сменят самолети за Америка или Азия.
Няма ли Бургас свой министър на транспорта? Трябва да имаме.
Във заключение; първо какъв тип клиенти биха го използвали --- туристи или бизнесмени (със връзка за летището и тези без връзка).
Ако отнема повече от 4 часа -- става тъпотия за бизнеса.
1.
mlqkoto i rosnaka
30.05.2016 15:40:34
nie s rosnaka do istambul hodime za dva chasa - dvhachasa I polovina s q sedmicata. mejdudrugoto kasabova e kurva.