Ще стане ли ТИМ монополист на въздушния транспорт в България
Припомняме, че Министерски съвет вчера одобри откриването на процедурата, но допълнителни подробности по условията и изискванията за кандидати така и не бяха одобрени. Транспортният министър Ивайло Московски така и не отговори на въпрос на Флагман.бг: Ще има ли ограничение за участието на „Фрапорт“ в процедурата, за да не превърне компанията в монополист?
„Ще видите всичко до десетина дни”, лаконичен бе Московски, визирайки, че това е срокът, в който концесията ще бъде обнародвана в Държавен вестник, и в официалния вестник на Европейската комисия.(ВИЖ ПОДРОБНОСТИ)
Източници, пожелали анонимност, обаче припомнят, че Московски преди няколко дни съобщи, че интерес към концесията на летище „София“ има от страна на „Фрапорт“. В случая той визираше компанията-майка в Германия, която в България, както е известно, си партнира с фирми от орбитата на „Химимпорт“.
В процедурата се очаква да участват и още няколко изключително интересни компании. По информация на „Капитал дейли“ сред по-сигурните кандидати е Ferrovial Airports, която оперира 4 летища в Обединеното кралство, сред които и летище Heathrow. Траен интерес има и от турската Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Първоначален интерес е деклариран и от операторът на сегашното летище Ataturk - TAV, но той не е потвърден. С голяма вероятност може да участва и операторът на летището в Дъблин. С по-малък шанс са операторите на летище Мюнхен и френската Vinci Airports. Интересът от страна на Цюрих е непостоянен, а по думите на министър Московски имат още от летището в Лион, катарци, китайци, турци.
Припомняме, че по време на управлението на Тройната коалиция, „Фрапорт“ в партньорството с “БМ Стар”, фирма, която е част от „Химимпорт“, нае за 35 години летищата във Варна и Бургас срещу сумата от едва 3 млн.евро.
Концесионерът се ангажира и да внася в държавния бюджет годишни отчисления от летищните такси. Договорът обаче изглежда заробващ. В радиус от 150 км се забранява да има друго летище, ако то не е с прякото участие на „Фрапорт“. Заради това и най-вероятно ще пропадне идеята за карготерминал в Равнец, който да обслужва бъдещата индустриално-логистична зона.
Очакваните приходи от летище "София" са много по-добри - 1,2 млрд.лв. за 35 години. Половината от сумата трябва да бъде внесена авансово при подписването на договора, като парите ще отидат за оздравяването на БДЖ.
Любопитна подробност е, че сред най-големите длъжници на летище „София“ е авиопревозвачът „България еър“(също част от "Химимпорт"), който дължи, според твърдения на конкурентни компании над 30 млн.лв.на летището. Ирландският нискотарифен авиопревозвач "Райънеър" дори се закани, че ще сезира Европейската комисия заради нелоялната конкуренция.
16
Коментара по темата
16.
Лилия
24.05.2016 14:15:34
Монополисти няма как да станат по ред причини. Като започнем, че се явява Фрапорт, а не Химимпорт. Като продължим, че това не са единствените летища в България. И като се стигне до фактит, че става въпрос за концесия, а не продажба.
15.
хвърчилан
23.05.2016 08:35:28
Аз пък харесвам новите летища, колкото и злоба да се лее. Да не забравяме, че българското участие е минимално, тоест родните баровци са безгласна буква. Фрапорт са си немци, работят с немски стандарти и се вижда.
14.
Паркинг
19.05.2016 11:29:46
Не може да се влезе в летището нито с кола нито с автобус-вижте си таксите за паркинг-в света няма толкова скъп паркинг както в бургас
13.
Пътник
19.05.2016 11:24:19
Посочете ми една нова услуга в новия терминал на летище Бургас-никаква! дори няма ръкави...само един хамбар направиха-голяма инвестиция няма що
12.
Да
19.05.2016 11:21:06
Браво на Иван Колев и на Флагман! Това е истината!
11.
Гадове такива
19.05.2016 11:19:53
Огромни инвестиции?!-чисто кожудерство!!! Варна и Бургас вече са най-скъпите летища- и като такси и като наеми и като услуги паркинг таксита и какво ли не-цените дори във фришопа са надути до повръщане ГАДОВЕ
10.
Бояна Димитрова
19.05.2016 11:01:25
Не разбирам, докога родните ни "ЖУРНАЛИСТИ" ще продължават са си пишат без да си направят труда да проверят истината. Г-н Колев, информацията за условията концесията на Варна и Бургас, както и приходите, които държавата получава от концесионера Фрапорт Туин Стар са публични.
9.
Стефан Цонев
19.05.2016 10:50:57
Г-н Колев, вие сте пълен олигофрен. Поне да си бяхте направили труда да прочетете ГФО на Фрапорт ТСЕМ АД за да не пишете подобни платени глупости.
8.
Ивелин
19.05.2016 09:46:45
Откакто Фрапорт е концесионер на летищата във Варна и Бургас, са направени огромни инвестиции и е отбелязан сериозен ръст на пътници.
Дали са фаворити не е сигурно. Спекулациите са много. Ще видим след 4 месеца кой е дал най-добрата оферта.
Дали са фаворити не е сигурно. Спекулациите са много. Ще видим след 4 месеца кой е дал най-добрата оферта.
7.
до тим
19.05.2016 09:26:41
Ти си толкова не на ясно с задълженията и тяхното погасяване, че дано не си вземал заеми!
6.
Атанас
18.05.2016 21:11:58
Струва ми се, че в желанието си да заинтригувате читателите с гръмко заглавие прибързвате доста. Все още не са известни подробностите около процедурата, както и изискванията за кандидатите, а вие вече правите сметка дали някой няма да стане монополист. Много прибързано, а и като гледам източниците Ви - няколко анонимни източника и Радан Кънев, които е готов да каже и направи всичко само да е в светлината на прожекторите, съм леко раздвоен по отношение на достоверността им. Реално погледнато Московски си го е казал най-точно, че до десетина дни ще стане ясно всичко, а предположенията преди това са си просто безпочвени съчинения. По отношение на работата на Фрапорт в двете морски летища, няма как да не се отрази, че летищата са коренно променени и то към добро. Направиха много инвестиции, като и резултатите им не закъсняха и всяка година отчитат ръст на пътниците. Виждам, че сте обърнали внимание и на нападките на Райънеър към националния превозвач по отношение на дълга им към летищото. За него има разбирателство между летището и превозвача, за това как и на какви части да бъде погасяван, но и не виждам нищо нередно в това при едни сериозни бизнес отношения, понякога да има забавяне от една страна и разбиране от другата.
Относно очакваните приходи от въпросната концеси и идеята на правителството да спасява обреченото според мен БДЖ, никак не одобрявам идеята, тъй като смятам, че това е наливане на пари в кофа без дъно.
Относно очакваните приходи от въпросната концеси и идеята на правителството да спасява обреченото според мен БДЖ, никак не одобрявам идеята, тъй като смятам, че това е наливане на пари в кофа без дъно.
5.
тим
18.05.2016 20:53:27
Закривай!!! не става държава от това, ще вземат летище София и ще са напред 60 милиона които дължaт досега за обслужване. Ебаси абурдистана
4.
Илиев
18.05.2016 17:38:02
Аз си мислех, че имате някаква по-сериозна информация, а то Радан пак е изцепил поредната глупост. Не знам този човек, не се ли усеща, че вече никой не го взима на сериозно и на следващите избори още по-малко проценти ще събере. Колкото до концесията, нека да я вземе, който е по-достоен. Все пак морските летища под тяхно управление са си много добре, но не смятам, че имат интерес към софийското, защото цената е главоломна.
3.
Джон и Иван
18.05.2016 15:24:08
Бягайте от България !
2.
Препатил
18.05.2016 14:55:14
Освен ниски заплати-и бачкане до припадък.
Каква е тази пазарна БГ икономика,когато гарантира частни монополи?!?
Булгаристан-абсурдистан.
Каква е тази пазарна БГ икономика,когато гарантира частни монополи?!?
Булгаристан-абсурдистан.
1.
....
18.05.2016 13:59:44
Софиянци да се готвят за ниски заплати. Освен ако специално за тях не им оставят привилегийки.