Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Радва ме, че „Супер Бургас“ се реализира, но съм разочарован, че е лишен от инокомическата му същност

Павел Маринов акцентира, че Бургас трябва да направи всичко възможно, за да стане Черноморски круизен хъб
Ключови думи: Павел Маринов, Бургас, Супер Бургас, проектна компания

Мнозина си спомнят, че бившият депутат и областен управител Павел Маринов е „Баща на Супер Бургас“. Той пръв заговори за отваряне на града към морето и промяната на статута на товарния порт в пасажерски. Същинската работа по проекта започна през 2007 г. и по план трябваше да приключи през 2015 г.. Финансовата криза през 2008 г. стопира реализацията му, а през 2012 г. Павел Маринов, тогавашен лидер на БСП Бургас, бе освободен от проектната компания „Зона за обществен достъп“. В последните две години по проекта се вижда сериозно раздвижване. Отвори се зоната за обществен достъп и се обновява основно инфраструктурата в района на порта. Флагман.бг попита Павел Маринов в правилната посока ли върви „Супер Бургас“, или се измени философията на проекта.

- Г-н Маринов, мнозина си спомнят, че Вие сте автор на проекта „Супер Бургас“. Как го виждате отстрани – в правилната посока ли се развива?

- Не е задължително хората да помнят кой го е започнал. По-важно е да стане, както е замислено. Много бих искал да бъда позитивен за всичко, което се случи. И винаги съм бил такъв от 2007 година, когато започна работата по този проект. Отнасял съм се с много умерена критика след 2011 година, когато бях изваден от компанията. Приветствам желанието на общината и министерството на транспорта да отворят тази зона. Това е отлична новина за града, защото бургазлии получават достъп до тази част на морето, която остана заключена за поколения. Отварянето става постепенно, гражданите виждат, че това е възможно и определено ги радва. Мога да си позволя обаче да направя няколко критики по проекта, които мисля, че са напълно логични. Например: Проектът така, както се осъществява, представлява изцяло градоустройствено решение и е лишен от икономическата си същност. А ние създадохме "Супер Бургас" с идеята да привлечем външни инвестиции, а не да се прави с пари от бюджета – на министерството, пристанището, общината. Парите на пристанището трябваше да бъдат насочени към преструктуриране на работните места, нещо, което неминуемо трябва да се случи.

- Т.е. - закриване на корабни места.

- Дейността на пристанището неминуемо ще бъде променена и заради това трябва да се инвестира. Проектната компания, която бе създадена - „Зона за обществен достъп Бургас“, не функционира от 2012 година. Има я в правния мир, има назначен изпълнителен директор, но не работи. Политиката за реализиране на зоната зависи от волята на министъра на транспорта и кабинета. Надявам се, че рано или късно философията ще се промени и ще се търсят външни инвестиции за развитието на зоната.

- Каква бе идеята за външно финансиране на проекта, когато Вие го започнахте?

- Публично-частно партньорство от концесионен тип или от финансиране на инвестиционни проекти. Определено имахме индикации, че големи компании са готови да се включат. Става въпрос за консорциуми от Катар, Италия, Испания и други. Тогава имахме идеята да бъдат привлечени като стратегически партньори големи оператори в круизна индустрия. Защото те определят правилата в този бизнес и трябва да бъдат поканени и след продължението на проекта, но това не се случи. Въобще прави ми впечатление, че цялата политика на България по отношение на присъствието й в Черно море трябваше да бъде насочена в тази посока, но не се направи.

- Смятате, че една външна компания щеше да бъде по-добър оператор на Морска гара ли?

- Определено. Този бизнес се определя точно от тях и както казах трябваше да бъдат поканени и то в начален етап. Но ние вече изградихме Морска гара, заради това може да се мисли в друга насока – да се освободят от пристанищни такси всички круизни кораби, за да може Бургас да се конкурира с Одеса и другите Черноморски пристанища. Това е линията, по която трябва да се работи. Круизният туризъм има голям потенциал. Този тип туристи са едни от най-платежоспособните, всеки един от тях оставя в града, в който пристигне, минимум 100-150 евро. При 2 000 пасажери сами може да изчислите каква ще е ползата за икономиката, а Бургас и целият регион определено имат какво да покажат.

- Но имат ли потенциал Черно море и Морската гара в Бургас за по-сериозен круизен туризъм. Дългогодишните и добре познати дестинации са в Средиземноморието, а не в Черно море.

- Има, разбира се. Това е една златна мина за големите туроператори, които сега се опитват да развият пазара. Всяка една държава в Черноморския басейн има своето специфично културно и историческо богатство. Круизният пазар ще се развива в следващите години изключително динамично и определящо ще бъде кое пристанище ще бъде хъбът на туристическата индустрия. Бургас трябва да стане круизният център на Черно море. Имаме летище, имаме пристанище, което е недовършено като проект, но е тук. Имаме перфектни исторически и географски дадености в залива, за да задържим туристите повече от един ден. Трябва да бъдат положени много усилия, а след това резултатът ще бъде видим за цялата икономика.

- Останахте ли обиден на министерството на транспорта за начина, по който ви отстраниха от проектната компания през 2012 година?

- Не го приемам лично. Не беше и изненада за мен. Това бе политика на управляващите. Пак ви казвам: радвам се, че сега имат волята да продължат проекта, макар и с друга философия.

- Реалистична ли е идеята на кмета Димитър Николов зоната от административната сграда на Пристанище Бургас до Морска гара да се превърне в площад и бизнес център с хотели, административни сгради и прочие?

- Проектът за интегрирана транспортна система на Бургас беше наложен, без да е съобразен с този за Зоната за обществен достъп и виждате резултата. Там, където трябваше да се намира новият градски площад, сега има автогара. По проект на Зоната, автогарата трябваше да бъде след жп гарата, където са складовете на Свободната безмитна зона. Но ако трябва да ви отговоря по-конкретно - да, визията на кмета Димитър Николов е напълно реалистична и ще се изпълни до няколко години. Поздравявам за усилията и Община Бургас, и министерството на транспорта, частично, че продължават да работят по проекта, а не са го спрели. Оставам разочарован само от това, че в този му вид е лишен от икономическо съдържание.

*На малките снимки е визуализацията на проекта Супер Бургас, както бе планиран в самото му начало
17
Коментара по темата
17.
Аз
28.10.2016 15:07:10
Номер 7 - Павлета Маринска НЯМА ДА ГУБЕНАТОРСТВА В СИБИР, ЗАЩОТО НА ДЪРТАТА ДРАЖЕВА К....- ТОНИТА ЩЕ И НАСТИНЕ УМРЯЛАТА П...У ..КА!!!
16.
до 15
28.10.2016 15:01:13
МОЖЕ БИ ИСКАШ ДА КАЖЕШ "СУПЕР ПЕДЕРАСТ". - Правописна грешка?
15.
павел маринов
06.05.2016 22:44:18
радва ме че съм супер педрас.
14.
атанаска зафирова
06.05.2016 18:03:49
павел маринов е завършил първи факултет държавна сигурност в школата в симеоново.син е на активен борец с произтичащите привилегии.
13.
само питам
06.05.2016 15:20:11
маймуните за палмите от мигрантската вълна ли ще ги интегрираме , или да пуснем европейска програма и ние да се правим на шибеци.
12.
афкмм
06.05.2016 14:27:00
защо триете коментарите флегмани. ченгето павел колко ви плаща.
11.
кефал
06.05.2016 05:50:43
Този пак изскочи от нафталина. Следва интервю с дружката му Пеньо Костадинов... Партийците - ченгета са неуморни и неизтребими!
10.
gogo
05.05.2016 19:10:03
Иначе е вярно , че без кораби цялата морска гара е просто паметник на културата.
9.
gogo
05.05.2016 19:05:14
не знам кой е проектирал новите "търговски " магазии на 2 и 3 корабно място, ма такава грозотия не съм виждал . Ако е архитект сигурно е завършил "свободния" вечерно.
8.
gogo
05.05.2016 19:05:14
не знам кой е проектирал новите "търговски " магазии на 2 и 3 корабно място, ма такава грозотия не съм виждал . Ако е архитект сигурно е завършил "свободния" вечерно.
7.
губернаторе
05.05.2016 17:52:47
защо не отидеш в сибир да губернаторстваш
6.
adhj
05.05.2016 17:16:05
1956- будапеща. сътрудниците на държавна сигурност ги бесеха по дърветата. ченге помниш ли???
5.
Пеко таков
05.05.2016 16:13:51
Какво е направил през живота си този човек ? Едно голямо нищо ! Кражби и ДЕМАГОГИЯ !
4.
иво
05.05.2016 14:15:06
то и на снимки моста в бургас беше мега хупер уникално архитектурно съоръжение ама само му трглиха една боя хахахахах така че стига измислици :)))
3.
Хмелко
05.05.2016 13:58:38
Така е, Велко, и ти си живото доказателство за това....
2.
Велко
05.05.2016 13:35:04
Казват, че не е сигурно дали Вселената е безкрайна, но че човешката глупост е такава - спор няма........
1.
КУРТИ
05.05.2016 13:09:06
В МАГАЗИЯТА НАПРАВЕТЕ ОБЩИНСКА ДИСКОТЕКА С ВОДЕЩ ПЕТЪР ГЕНЧЕВ , ПАРИТЕ ДИРЕКТНО В БУРГАСКАТА ХАЗНА.......ТАМ ПРАВЕТЕ И СПИРИТА ,А НЕ ДА ЗАЕМАТЕ ......ОФИЦЕРСКИЯ ПЛАЖ ПРЕЗ ЛЯТОТО 20 ДЕНА .....
  Добави Коментар
Никой не вярва, че този течен шоколад е домашен, вкусът му е неустоим Приготвя се само за около 10 минути Мъж изгони съпругата си от бащината ѝ къща и се опита да я удуши пред полицаи Трима мъже са задържани за насилие спрямо жените си в Софийско за една вечер
Теле вкара бургазлия в болница Мъжът е с фрактура на таза Тази дама отсече, че Димо Алексиев е... Нежна подкрепа за водещия на Игрите, бил незаменим за тях
Жилищните кредити у нас растат с 26,5% до 24,1 млрд. лева За последните 12 месеца сумата по отпуснатите заеми за жилище от търговските банки на българския пазар нараства с малко над 5 млрд. лева. Свалих близо 10 кг за две седмици с елда диета Диетата с елда е одобрена от повечето диетолози, тъй като не само ви позволява да отслабнете бързо
Извратеняк онанира пред училище, пълно с деца 4 яйца, чаша грис и малко орехи и буквално се връщаш в детството Сладкиш Ореховка се топи в устата
България e 37 години без победа над Ирландия Последният двубой между България и Ирландия се игра преди четири години Радва се на голяма любов Михаела Филева е в много романтична връзка
Секретен документ разкрива плана на Путин за прекратяване на войната в Украйна Кремъл предлага Украйна да бъде разделена на три части, като целият изток на страната и Крим остават за Русия Малкият креслив орел царува в Сакар планина Горски експерти и орнитолози са оптимисти за бъдещето на защитения вид