Четири години затвор за източените $37,9 милиона на „Балкан“ от хора на Гад Зееви
Софийският градски съд е признал за виновни двамата главни изпълнителни директори на бившата авиокомпания "Балкан" АД - Андрю Грей и Цви Франк, както и директора на компанията Йехим Мар-Хаим за нарушаване на Валутния закон.
Това съобщиха от пресцентъра на Софийската градска прокуратура. И тримата са пълномощници на „Зееви Холдингс” ЛТД, която купи "Балкан".
Грей, който е британски гражданин, е осъден на 3 години лишаване от свобода условно, с тригодишен изпитателен срок за нарушаване на режима за внос и износ на валутни ценности.
По същото обвинение Цви Франк и Мар-Хаим, които са граждани на Израел, обаче получават ефективни присъди - 4 години затвор, с определен "общ режим" на изтърпяване.
Според прокуратурата от 15 декември 1999 г. до 13 декември 2000 г. тримата са превели незаконно по сметки на фирма "Болкан Еърлайнз холдинг Би. Ви." (регистрирана от Гад Зееви в Холандия веднага след приватизирането на авиокомпанията) общо 37.9 млн. долара от продажбата на самолети, акции и друго имущество на "Балкан".
Двамата израелци обаче са признати за невинни по основното обвинение срещу тях - за безстопанственост, представляваща особено тежък случай.
От прокуратурата уточниха, че ще протестират пред по-горната съдебна инстанция тази част на присъдата.
"Зееви Холдингс" купи 75 на сто от акциите на "Балкан" през юни 1999 г. само за 150 000 долара. Въпреки ниската сума собственикът Гад Зееви не успя да изправи на крака авиокомпанията и през 2001 г. Софийският градски съд я обяви в процедура по несъстоятелност, след което Гад Зееви загуби контрол върху нея.
Междувременно "Зееви Холдингс" заведе официален иск за обезщетение от 230 млн. долара към правителството на България пред Института за международен арбитраж на Обединените нации в Франция за нарушения на договора за приватизация. Обвиненията бяха в липса на сътрудничество за запазване на статута за национален превозвач на авиокомпанията, погрешно представяне на факти в приватизационния договор, неразкриване на десетки милиони долари задължения, погрешно представяне на правата на служителите и задължения към авиационните лизингови компании, както и повишаването на държавните авиационни такси с неколкостотин процента скоро след подписването на договора.
Чак през 2006 г. израелската компанията спечели арбитража, но й бяха присъдени едва 10 млн. долара компенсация, които все още не са изплатени.