×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени


Полетите само сутрин и вечер заради климатичните промени
снимката е илюстративна
17 Юни 2023, Събота, 14:31 ч.
Автор: Флагман

55% повече турбуленции заради климата

Самолетите днес летят в по-негостоприемно небе, отколкото преди 40 години, а турбуленциите са се увеличили с 55% заради глобалното затопляне. Това показва изследване на учени от Университета в Рединг. Според тях все по-често в самолета ще чуваме: “Заемете местата си и затегнете коланите!”

Проф. Пол Уилямс и екипът му от 10 г. работят по връзката между климатичните промени и турбуленциите в авиацията. И техните изводи са безапелационни: “Извършихме симулации, които показаха, че турбуленциите ще се увеличат двойно и дори тройно през следващите десетилетия”, пише 24 часа.

Всъщност това вече е факт. За последните 40 г. те са се увеличили по честота, интензивност и продължителност в различни краища по света, включително над Европа. В публикацията на своето проучване в сп. “Писма за геофизични изследвания” учените твърдят, че явлението е директно свързано с климатичните промени:

“След десетилетие на научна работа, които показват, че климатичните промени ще повишат турбуленциите в бъдеще, имаме доказателства, че увеличението вече е започнало - казва проф. Пол Уилямс. – Затова трябва да инвестираме в подобрени системи за предвиждане и засичане на моментите, когато машините започват силно да се тресат във въздуха. Така ще избегнем възможността това “по-развълнувано” небе да превърне полетите в нещо доста неприятно.”

Данните показали, че по един от най-натоварени летателни маршрути – този над Атлантическия океан, силните турбуленции са се увеличили с 55% годишно.  През 1979 г. тяхната продължителност е била 17,7 часа, докато през 2020 г. е била 27,4 часа. Умерените пък са нараснали с 37% минавайки от 70 на 96,1 часа. Леките турбуленции са скочили със 17%. Това се дължи на затоплянето на въздуха заради емисиите от въглероден двуокис, което води все по-често до рязка и

бърза промяна на посоката и скоростта на ветровете във въздушните течения.

Турбуленциите в ясно небе са непостоянни въздушни течения, които са най-силни над планинските зони. На пръв поглед условията може да изглеждат идеални и безопасни и да не са свързани с никакви визуални индикации като облаци и бури, но те пак биха могли да предизвикат щети по самолетите и да доведат до нараняване на пътници.

“Турбуленциите правят полетите опасни. Авиокомпаниите трябва да започнат да разсъждават върху начина, по който биха могли да управляват увеличаването на честотата на това явление, което води до разходи между 150 и 500 млн. долара на година само в САЩ - казва изследователят Марк Просер. – Всяка допълнителна минута на полет в турбуленция води до изхабяване на самолетите и до риск за нараняване на пътниците и екипажа.” Независимо че САЩ и Северният Атлантик регистрират най-голямо увеличение на хаотичните въздушни течения, изследването показало, че силно натоварените маршрути над Европа, Близкия изток и Южния Атлантик също са потърпевши.

В друго по-ранно свое изследване проф. Пол Уилямс показва, че глобалното затопляне ще има силно отражение и върху излитането на самолетите, което става по-трудно при обичайни вече летни температури от над 40 градуса. По концепция летателните машини са много тежки. Например един “Боинг 777-300ER” за далечни пътувания може да има 351 тона максимална маса при излитане. Гравитацията повелява телата да остават на земята. “За да бъде победена гравитацията, трябва да се генерира сила на издигане, т.е. атмосферата да изтласка самолета нагоре – казва Уилямс. – Това изтласкване зависи от много фактори, но най-важният от тях е температурата на въздуха. При затоплянето си той се разширява и така броят на молекулите, които играят роля за издигането на машините, намалява.”

По този начин големите жеги от последните години имат измеримо отражение върху силите, издигащи самолетите. Те намаляват средно с 1% при повишаване на температурата с 3°. “Екстремните жеги затрудняват излитането на самолетите, а в крайни случаи могат да го направят невъзможно”, казва британският климатолог.

Проблемът е изключително тежък за летищата, които се намират на по-голяма надморска височина (там въздухът е по-разреден), както и на аеропортите с по-къси писти. Уилямс твърди, че при 20° един самолет се нуждае от 2 км писта, докато при 40 дължината трябва да е поне 2,5 км.

Прибавя се и друг елемент – вятърът. “Насрещният е благоприятен за излитането. А има доказателства, че климатичните промени предизвикват т. нар. глобален покой.

Сякаш ветровете се забавят”,

продължава обясненията си британският учен. Според доклад на космическата програма “Коперник”, натоварена да събира данни за състоянието на планетата, в някои части на Европа, сред които Ирландия и Великобритания, през 2021 г. са духали ветрове с най-слабата средна скорост от 1979 г. насам.

За момента не е изяснено дали става дума за инцидентно, или за по-дългосрочно явление. Учените обаче посочват, че с голяма вероятност ветровете над Северна Европа и в средиземноморските райони ще отслабнат до средата на века, ако глобалното затопляне надвиши 2 градуса.

Вълните от екстремна жега вече причиниха съществени щети на авиацията.  През 2017 г. в някои райони на САЩ термометрите минаха 50 градуса и се наложи

стотици полети да бъдат отменени

Година след това в летните горещини в Лондон много самолети оставиха пътниците си на земята, защото при 35 ° се оказаха много тежки да излетят.

Изследване на Колумбийския университет показва, че с повишаването на температурите самолетите ще трябва да станат по-леки, ако искат да излитат в по-горещите часове. Прогнозите са, че до 2050 г. машини като “Боинг 737” ще трябва да намалят теглото си от 50 до 200% през лятото. 

Пол Уилямс все пак смята, че има редица възможности за решение. Едното от тях е полетите да се програмират според особеностите на климата – например през горещите месеци повечето излитания да стават рано сутрин или късно вечер. Освен това трябва да се преосмисли концепцията на самолетите и те да станат по-леки и аеродинамични. Някои самолетостроители вече са започнали да приспособяват машините си според климатичните обстоятелства. А в новите инфраструктурни проекти летищата ще трябва да бъдат проектирани с по-дълги писти.

 Български пасажери: Вярно, дали от времето, но след COVID паузата е страшничко на борда

 Българи, които работят, учат или живеят в Европа и САЩ и пътуват често до София, признават, че през последната година преживяват истински ужас при полети. Освен че и най-големите авиокомпании не спазват своите часове на излитания и това коства нерви и губене на време и пропускане на бизнес срещи, вече е рядкост да няма турбуленции.

Преди дни семейство българи след полет на австрийските авиолинии от Виена до столицата ни сподели, че е било повече от страшно на борда - отваряли са се багажните отделения над седалките, самите стюарди били притеснени от турбуленцията. Сънародничката ни, която поне веднъж в месеца използва тази дестинация, потвърди, че и на нея ѝ правят впечатление тежките пътувания.

Студент, който учи в Швейцария, също притеснен слезе от борда на една от нискотарифните компании след полет от Женева. “Подобна неприята турбуленция преживявам тази година за трети път”, обяснил на близките си в София 23-годишният младеж.

В последните 3-4 години наистина се наблюдава тенденция за засилване на турбуленцията и над българското въздушно пространство, потвърди Виктория Фитова, началник на отдел “Аеронавигационно и метеорологично обслужване” в РВД. Тези случаи обаче могат да се засекат единствено от докладите на пилотите. Не е ясно дали те са станали по-прецизни, или наистина измененията в климата са причината за зачестилите случаи на турбуленция. Но по думите на Фитова са се увеличили и дните с турбулентност на по-ниска височина над летище София, което се дължи на по-интензивните средиземноморски циклони, които преминават през Европа.


В категории: Животът


Флагман.БГ Роберт Фицо вече разговаря с лекарите Роберт Фицо вече разговаря с лекарите 21/05/2024, Вторник 07:13 1
Флагман.БГ 4-те най-често срещани лъжи преди секс 4-те най-често срещани лъжи преди секс 20/05/2024, Понеделник 22:00 1
Топ 4 на най-съблазнителните зодии
Топ 4 на най-съблазнителните зодии 20/05/2024, Понеделник 21:20 0
Рецепта за кюфтета фрикасе
Рецепта за кюфтета фрикасе 20/05/2024, Понеделник 21:00 0
Меню и цени в ресторанта от 80-те
Меню и цени в ресторанта от 80-те 20/05/2024, Понеделник 20:40 17
2
Коментара по темата
2.
Инсайдер
17.06.2023 17:01:22
1
0
Интересно когато е сутрин/вечер къде - при излитане, прелитане, кацане?
Южният Атлантик не е с натоварен трафик, макар че турбуленции сигурно има и там.
1.
Няма нужда
17.06.2023 15:21:13
1
3
от такива фермани. Отдавна разбрахме, че животът ни свърши.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Забъркай тази вкусотийка с яйца и зелен лук, всички ще лапат и ще искат още Забъркай тази вкусотийка с яйца и зелен лук, всички ще лапат и ще искат още Ето я рецептата НАП тръгна по петите на производителите на череши НАП тръгна по петите на производителите на череши Те трябва да декларират реколтата си Министър Цоков проговори за гафа с матурите по английски език в Бургас, записът бил добър Министър Цоков проговори за гафа с матурите по английски език в Бургас, записът бил добър Заради проблеми с разпечатване на ПДФ файлова пък всички зрелостници ще получат като бонус 4 точки на изпита по български език  Жандармеристи пазят пътници от пияници и скитници в нощните влакове, но мъж преби кондуктор Жандармеристи пазят пътници от пияници и скитници в нощните влакове, но мъж преби кондуктор Началникът на сигурност БДЖ Тодор Тодоров разкри, че нападателят, който крещи, че е с жълта книжка, е рецидивист  Ще пуснат ли тъщата на убития Пейо Пеев на свобода Ще пуснат ли тъщата на убития Пейо Пеев на свобода Апелативният съд гледа мярката й Почитаме светците Константин и Елена Почитаме светците Константин и Елена  Днес в Странджа нестинарите ходят по огън с техните икони в ръце 28 плажа може да останат неохраняеми 28 плажа може да останат неохраняеми Липсва интерес за много от плажните ивици във Варненско заради промените в наредбата за водноспасителната дейност Овенът поема по нов път, а Ракът да внимава с неприлични предложения Овенът поема по нов път, а Ракът да внимава с неприлични предложения Хороскоп за деня – 21 май 2024, вторник Мистериозно изчезна папка със знаково дело от Апелативния спецсъд в София Мистериозно изчезна папка със знаково дело от Апелативния спецсъд в София Бургаският бизнесмен Златко Кънев е натопен от полицай, твърди ключовият свидетел Йордан Стойков от Айтос, заради когото Кънев лежи в затвора 4-те най-често срещани лъжи преди секс 4-те най-често срещани лъжи преди секс Ето кои са те
Роберт Фицо вече разговаря с лекарите Роберт Фицо вече разговаря с лекарите Състоянието на простреляният словашки премиер се подобрява Това е единствената жена в света, която отказа на Елвис Пресли Това е единствената жена в света, която отказа на Елвис Пресли Шер потвърди, че преди е отхвърляла ухажвания от Елвис Пресли, защото е била "нервна" заради репутацията му Кой е Мохамад Мохбер - новият президент на Иран Кой е Мохамад Мохбер - новият президент на Иран 68-годишният Мохбер оставаше в сянка в сравнение с други политици от иранската шиитска теокрация Мисис Бургас 2024  организира благотворителна кампания, вижте кога и къде Мисис Бургас 2024 организира благотворителна кампания, вижте кога и къде Ще се радвам да видя много усмивки и подкрепа за нашата инициатива, каза тя Затварят улица за ремонт на ВиК мрежата в ж.к."Зорница" Затварят улица за ремонт на ВиК мрежата в ж.к."Зорница" Въвежда се нова организация Русия връща корекомите Русия връща корекомите Във валутните магазини ще може да пазаруват само дипломати и чужди граждани Смъртен случай от парвовирус в Гърция: Какви са симптомите на болестта и как да се предпазим Смъртен случай от парвовирус в Гърция: Какви са симптомите на болестта и как да се предпазим Инфекцията с парвовирус В19 е неразличима от други леки заболявания Делото срещу Тротинетката, Куката и Чеченеца пропадна Делото срещу Тротинетката, Куката и Чеченеца пропадна Тодор Чалъков-Куката, Петко Караилиев-Чеченеца, Даниел Йорданов – Емили Тротинетката и соченият за техен съучастник Стоян Карапанов отричат умишлено да са искали да унижат 18-годишния тогава Денислав Делчев Почина един от създателите на Бийтълс Почина един от създателите на Бийтълс Емблематичен музикант, който помогна на легендарната група Бийтълс, издъхна на 86 години ЕЦБ бие аларма за предстоящи сътресения в страните от ЕС ЕЦБ бие аларма за предстоящи сътресения в страните от ЕС Причината е високият дълг на страните-членки, това застрашава икономиката им
Министърът на образованието Галин ЦОКОВ като Соломон: Министърът на образованието Галин ЦОКОВ като Соломон: Всички зрелостници ще получат точките от проблемната задача в матурата по БЕЛ Виц на деня Виц на деня Дете към майка си:
- Не ме целувай пред градината, че имам гадже.
- И как се казва?
- Рая.
- Какво стана с Никол?
- Болна е.
Виц на деня Виц на деня - Докторе, много ме сърби между пръстите на краката! - оплаква се девойка.
- Между кои по-точно? - пита лекарят.
- Между двата палеца.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Само една сричка казана в Гражданското... и вече си женен.
Само едно име казано насън... и си разведен...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори