×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Летище „Узунджово“ – врата за арабски инвестиции в България?


14 Февруари 2023, Вторник, 17:00 ч.

Преди месец две министерства съобщиха, че Саудитска Арабия има интерес към бившия военен аеропорт, но община Хасково е в неведение по отношение на детайлите

Може ли хасковското летище „Узунджово“ да се превърне във врата на Близкия изток към Европейския съюз? Може и да е възможно, но само ако интересът на Саудитска Арабия към превръщането му в карго зона прерасне в истинска инвестиция. За момента обаче всичко е в сферата на добрите намерения, тъй като преговорите с арабската държава продължават, става ясно от отговор на Министерство на икономиката и индустрията за Economic.bg.

Освен въпроси до ведомството, екипът ни разговаря по темата и с кмета на Хасково Станислав Дечев. По думите му все още към общината няма друга подадена информация, освен официално съобщената на 12 януари от Министерство на икономиката и индустрията. Тогава ресорният министър Никола Стоянов и министърът на иновациите и растежа Александър Пулев проведоха среща с Националния фонд за индустриално развитие и логистика (NIDLP) на Саудитска Арабия.

Никой все още не може да каже какъв е размерът на инвестицията, която страната е готова да вложи в аеропорта.

Никой не е говорил още за суми на никакво ниво. Летището е старо и не е функционирало дълги години. Предполагам, че трябва една огромна инвестиция, за да се превърне то в летище и да се добавят към него и различни карго терминали“, коментира кметът на община Хасково.

На въпрос към МИИ на каква стойност ще бъде вложението на Саудитска Арабия, оттам посочиха единствено, че „към момента българската страна е предоставила на Саудитска Арабия повече информация по отношение на конкретния обект и продължават разговорите между двете страни.“

Пътят, по който би могла да се реализира инвестицията, също остава неясен. Общината има готовност да преговаря с държавата и да се помисли дали аеропортът трябва да бъде отдаден за ползване, или да се подходи към директна концесия.

Това са различни подробности, които заедно с държавата бихме уточнили при едни истински преговори или преговори на терен, когато достигнем до някакво ниво на договаряне какво точно ще се случи, по какъв начин ще се случи.“

Освен това местната власт е отворена и за осъществяване на други проекти, които биха могли да се финансират с европейски или национални средства.

„Аз съм преговарял много пъти с държавата на различни теми за реализиране на самото летище. Общината е склонна да работи заедно с държавата като партньор, за да може да бъдат осъществени дори и различен вид проекти с европейско или национално финансиране“, заявява Дечев.

Откъде всъщност дойде идеята за превръщането на „Узунджово“ в карго летище?

Изглежда, че този план се е зародил през последните няколко месеца заради желанието на Министерство на икономиката и „Национална компания индустриални зони“ да засилят сътрудничеството с българските общини и областни администрации, за да търсят терени, подходящи за развитие на нови индустриални зони.

В хода на този процес НКИЗ получи предложение от Областна администрация Хасково за развитие на ад хок проект на територията на летище „Узунджово“, с цел изграждане на нов индустриален парк. Конкретният терен е идентифициран на местно ниво като подходящ за индустриални цели поради изключително доброто си местоположение и частично изградена инфраструктура“, посочват от МИИ.

Допълват, че през последните години Саудитска Арабия търпи мащабно индустриално и технологично развитие, заложено в План за устойчивост и развитие Vision 2030. В плана са включени различни по вид и мащаб чуждестранни инвестиции, международни партньорства и проекти, които да диверсифицират нуждите на страната в различни области. По време на разговорите с българските министри, от саудитската страната е подчертано, че за компаниите от залива е важно да имат вход към Европейския съюз, а България е отлична възможност те да стъпят трайно на европейските пазари. Това е причината да се разглеждат и обсъждат различни варианти за инвестиции в летища и пристанища у нас.

Отчитайки възможността България да се превърне във врата на Близкия изток към Европейския съюз, МИИ работи активно за инициирането на нови партньорства и привличането на повече инвестиции от саудитската страна. За страната ни е стратегически важно да бъдат използвани всички възможности за партньорство в сферата на логистиката и инфраструктурата, каквато част е и летище Узунджово със своето стратегическо местоположение.“

Министър Стоянов отправи покана към представители на Фонда да посетят страната за запознаване на място с възможностите за инвестиции, „като се очаква това да стане в следващите месеци“, посочват още от МИИ.

Не е ясно и колко средства ще са нужни, за да може бившето военно летище в Хасково да се модернизира. На въпрос към министерството дали е правен анализ на сегашното състояние на аеропорта и съответно на средствата, нужни за възобновяването му, оттам отговориха единствено, че „към момента е направено първоначално обследване на аеропорта от представители на НКИЗ и община Хасково, която е собственик на терена.“

Кметът на Хасково обаче също не споменава конкретна сума. Екипът ни изпрати запитване и до „Национална компания индустриални зони“, откъдето заявиха, че инвестицията е в начален етап и няма как да предоставят данни.

По отношение на годишните разходи на общината за поддръжката и охраната на летището, Дечев не успя да цитира точна сума, но заяви, че „не е голяма“.

Потенциалът на терена обаче е голям. На площ от 2500 дка се простира не само летището и пистата му, но и Военно-жилищен комплекс, разказва кметът. Теренът има предимства и по отношение на транспортната свързаност, тъй като близо до него преминават магистрала „Марица“, но и жп линия. Освен това е близо до две граници – турската и гръцката.

Общината придобива терена през 2016 г., а кметът казва, че през този период са обсъждани и разглеждани и други проекти за възраждането на летището. Икономическа зона „Тракия“ е имала идея да изгради завод за водород и соларен парк. Целта е била тези съоръжения да бъдат притегателна сила за инвеститори, които биха се настанили трайно в индустриалната зона. Условието на местната власт тогава е било летището да бъде запазено, предава economic.bg.

При смяната на правителствата през последните две години, кметът разговаря с различните кабинети за изграждането на интермодален терминал. По думите му такъв проект би бил успешен заради близостта му с Турция и „Капитан Андреево“. Общината обаче не може да финансирана сама такъв проект, казва Дечев. По думите му усилията трябва да са съвместни с държавата.

Това, което разбирам от Министерство на икономиката е нещо подобно, което може да бъде направено, за да се ползват всички видове транспорт. Поради тази причина тази идея толкова много ме зарадва и очаквам нещо по-сериозно като стъпка от страна на Саудитска Арабия, но и на правителството.“

Дечев посочва, че всеки месец получава запитвания от различни инвеститори от Турция и Германия, които имат различни идеи за аеропорта. Те обаче, по думите му, са много малки на фона на огромната площ на терена.

Когато говорим за инвеститор, който иска да инвестира върху 10 или 15 дка, без да изгради складова база или различен вид производство, наистина е нищожно на фона на 2500 дка площ, на която наистина може да се разгърне огромен потенциал.“

За какво се е използвало летището досега?

Освен авиобаза на военните, преди много години на него са се извършвали и граждански полети до Варна и София. Възраждането му с такава цел обаче не е обсъждана заради близостта с Пловдив и действащия аеропорт там.

След като общината става собственик на 10 дка от площта на летището е изграден приют за бездомни животни, разказва Дечев, който е действащ и към момента. Останалата част единствено се охранява и пустее.

Аеропортът се превръща и във временен буферен паркинг през 2020 г. Тогава по време на пандемията международни тирове са отбивани и престоявали на пистата му, а целта е била да не влизат на територията на града, за да нямат досег с жителите и да не разпространяват вируса.

 


В категории: Бизнес


1
Коментара
Кой да почерпи днес
Кой да почерпи днес 11/05/2024, Събота 09:49 0
Не правете това днес!
Не правете това днес! 11/05/2024, Събота 09:20 0
1
Коментара по темата
1.
Дернев
14.02.2023 21:13:10
1
0
БГ може да стане врата за ЕС на Близкият Изток към ЕС, но не и със СА. Катар, ОАЕ и т.н. от региона. Но не и СА. Регионът ни, а и Европа трябва да държи вълкът далече. Кошарата ни и без това е разградена благодарение на Франция и особено Германия.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Стана ясно какво са яли натровените деца в Сливен Стана ясно какво са яли натровените деца в Сливен Дали им печен сандвич с яйце и сирене Цяла България издирва това момче Цяла България издирва това момче Детето е обявено за общодържавно издирване Спецакция с много арестувани заради дрога Спецакция с много арестувани заради дрога Най-малко осем души са задържани по време на операцията за противодействие на разпространението на наркотици Няма места в ясла и забавачка за 10 000 от София Няма места в ясла и забавачка за 10 000 от София Столицата разполага със 198 общински детски градини, в които се полага грижа за приблизително 44 000 деца Забраняват вноса на твърде стари автомобили Забраняват вноса на твърде стари автомобили Целта е модернизиране на автомобилния парк в страната Ще смени ли Халваджиян най-големия хейтър в журито на Капките - Фънки Ще смени ли Халваджиян най-големия хейтър в журито на Капките - Фънки Старая се да правя градивна критика и влагам точно това в коментарите ми. Не правя коментар, за да го мачкам, а за да му дам тласък за работа, посочи той Надя потресе всички, след като се вмъкна в леглото на Ергенът Надя потресе всички, след като се вмъкна в леглото на Ергенът "Не я интересувал никой... Но даже и че детето й ще гледа това предаване, достатъчно е голямо  И поведението на майка си, което нито е за пример, нито е възпитателно! Горкото!", пише зрителка на Фейсбук страницата Не правете това днес! Не правете това днес! Днес има забрана да се работи  Разгеле! Уволниха Банда Банда от БНТ Разгеле! Уволниха Банда Банда от БНТ От управата все се надявали водещата да стане по-уверена, да заеква по-малко и да намали броя на лапсусите С концертна премиера на бургаския композитор Петя Тончева стартира "СОЛиСиМи" С концертна премиера на бургаския композитор Петя Тончева стартира "СОЛиСиМи" Публиката в залата на НХК се наслади и на соловите изпълнения на обой, флейта, виола, ксилофон, тъпан, цигулка и др.
Почина най-известният инвеститор за всички времена Почина най-известният инвеститор за всички времена Американският милиардер, родом от Масачузетс, основава инвестиционната компания Renaissance Technologies през 1982 г., а също така използва математически алгоритъм за търговия на фондовата борса От 15 години тя не спира да ражда, защото... От 15 години тя не спира да ражда, защото... Росарио от Тексас непрекъснато забременявала, докато най-накрая не родила момиченце Какво можем да научим от едно пресъхващо море за живота след еко катастрофа Какво можем да научим от едно пресъхващо море за живота след еко катастрофа Преди 60 години Аралско море започна да пресъхва, оставяйки солена, безплодна земя след себе си Клиентите на ОББ ще изтръпнат от тази новина Клиентите на ОББ ще изтръпнат от тази новина Ще има куп проблеми с мобилните приложения и онлайн банкирането в следващите два дни  Автобус с пътници падна в река в Санкт Петербург, има жертви Автобус с пътници падна в река в Санкт Петербург, има жертви Според местната прокуратура, жертвите са четири Шок! Булка се оказа младоженец Шок! Булка се оказа младоженец 27-годишна китайка от провинция Хубей неочаквано преди да сключи брак научи, че всъщност е биологичен мъж Сериозен недостиг на работна ръка в туризма и в Гърция Сериозен недостиг на работна ръка в туризма и в Гърция Сезонът започна с около 80 000 свободни работни места Стана ясно кой печели "Хелс Китчън" Стана ясно кой печели "Хелс Китчън" Железни договори на участниците ги карат да пазят мълчание, но... Отнемат книжката за хвърлен фас Отнемат книжката за хвърлен фас Забранено е да спите с колата си Всички го пием, цената му скача драстично заради... Всички го пием, цената му скача драстично заради... Има глобален недостиг
Любомир Стефанов, политолог: Любомир Стефанов, политолог: Бързо амортизираме политиците си, без да си даваме сметка, че нови просто няма откъде да дойдат Виц на деня Виц на деня - Да ти се похваля, наредих пъзела само за 2 дни!
- И какво от това!?
- Ми, на кутията пише - за 3-4 год.
Виц на деня Виц на деня Влиза шефът в офиса, води трима чужденци и казва на секретарката:
- Миме, направи кафета за тия тримата педе*аси!
- Глас от групичката:
- Двама са педе*астите, аз съм преводачът.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Разликата между колата и жената е, че ако чукнат колата ще забележиш...

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори