×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Флагман.БГ Ергена е жалко, мамино детенце Ергена е жалко, мамино детенце 17/05/2024, Петък 10:29 0
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
На мен, ако някое такова лигавещо хайванче ми врътне такъв номер – да ме зареже с балната рокля чрез видео писъмце, жална му майка На мен, ако някое такова лигавещо хайванче ми врътне такъв номер – да ме зареже с балната рокля чрез видео писъмце, жална му майка За тези, които се чувстват разочаровани или излъгани, Нордел предлага да последват примера на шведските републикански активисти и да изразят недоволството си по нестандартен начин Ергена е жалко, мамино детенце Ергена е жалко, мамино детенце Никога не е имало толкова жалък ерген Верижна катастрофа затапи бул.“Тодор Александров“ в Бургас Верижна катастрофа затапи бул.“Тодор Александров“ в Бургас Инцидентът стана преди около час Криминалист хвали полицаите в Пловдив за задържането на Караджов, бил високорисков Криминалист хвали полицаите в Пловдив за задържането на Караджов, бил високорисков Дори да не е виновен за смъртта на родителите си, е закоравял до такава степен, че може лесно да премине границата, коментира Иван Савов Има ли право Кирил Петков да използва кола на НСО Има ли право Кирил Петков да използва кола на НСО Според бившият заместник-ректор на академията на МВР Милен Иванов колата, в която е пътувал бившият премиер, не се е движила много бързо Блъфирал ли е Венцислав Караджов, че ще има много пострадали, ако полицаи влязат в дома му? Блъфирал ли е Венцислав Караджов, че ще има много пострадали, ако полицаи влязат в дома му?  Осъденият на доживотен затвор бивш полицай е говорил, че се е подготвил с опасни вещества, но такива не са открити Преписването невъзможно? Над 800 квестори на матурата в Бургаско Преписването невъзможно? Над 800 квестори на матурата в Бургаско Момичета, които се явяват на държавния зрелостен изпит, споделиха, че се надяват да им се падне „Приказка за стълбата“ Изтеглиха Вариант 15 на матурата по български език Изтеглиха Вариант 15 на матурата по български език Над 50 000 дванайсетокласници се явяват на първия задължителен зрелостен изпит Драмата в Пловдив приключи, барикадиралият се бивш полицай се предаде Драмата в Пловдив приключи, барикадиралият се бивш полицай се предаде След цяла нощ убеждаване от психолози и с полицаи, той не е изпълнил заканата си Късмет за Везните, а Лъвът да внимава с парите Късмет за Везните, а Лъвът да внимава с парите Хороскоп за деня – 17 май 2024, петък
САЩ готови да наложат санкции на Китай заради визитата на Путин? САЩ готови да наложат санкции на Китай заради визитата на Путин? Не може едновременно да сте и със Запада, и с Москва, обявиха от Държавния департамент Пекин и Москва укрепват връзките си на фона на засиленото руско настъпление в Украйна Пекин и Москва укрепват връзките си на фона на засиленото руско настъпление в Украйна Двудневното държавно посещение на Путин в страната, която е сред най-големите съюзници на Русия, идва в момент, когато въоръжените сили на Москва засилват настъплението си в Харковска област в Североизточна Украйна Заради Олимпиадата нощувка в хотел в Париж струва около 411 евро Заради Олимпиадата нощувка в хотел в Париж струва около 411 евро Тази цена е ниска, по-рано нощувките струваха до 699 евро средно Байдън срещу Тръмп в директен дебат на 27 юни Байдън срещу Тръмп в директен дебат на 27 юни Готов за мошеника Джо, коментира бившият президент Той бе най-привлекателният илюзионист, но днес го обвиняват в сексуално насилие над непълнолетни Той бе най-привлекателният илюзионист, но днес го обвиняват в сексуално насилие над непълнолетни Дейвид Копърфийлд в продължение на десетилетия тормозил 16 жени, които тогава били непълнолетни, се казва в обвинението Това се случва на почти всеки тийнейджър, а може да говори за страшна болест Това се случва на почти всеки тийнейджър, а може да говори за страшна болест Тя мина през Ада, докато майка й подозираше, че всичко се дължи на възрастта й Гардовете на Фицо действали като аматьори? Ген. Коджейков с мрачна прогноза за Европа заради мигрантите Гардовете на Фицо действали като аматьори? Ген. Коджейков с мрачна прогноза за Европа заради мигрантите Ако има втора атака някъде отзад, премиерът на Словакия щеше да бъде доубит, коментира бившият началник на българската национална служба за охрана  Кой е виновен за стрелбата срещу Фицо? Атентаторът бил радикализиран старец Кой е виновен за стрелбата срещу Фицо? Атентаторът бил радикализиран старец Напрежението е къкрило като в тенджера под налягане, коментира  Милен Керемедчиев Путин пристигна в Китай Путин пристигна в Китай Надява се да задълбочи стратегическото партньорство между двата най-мощни геополитически съперника на САЩ Простреляният премиер на Словакия дойде в съзнание след дълга операция Простреляният премиер на Словакия дойде в съзнание след дълга операция Полицаи са застанали до входа на болница "Рузвелт" в словашкия град Банска бистрица, където беше опериран Роберт Фицо
Доц. Наталия КИСЕЛОВА Доц. Наталия КИСЕЛОВА Промените в Закона за хазарта не бяха приети по правилата на Конституцията Виц на деня Виц на деня - Учителката пита ученик:
- Кажи ми, какво знаеш за Луи 16-ти?
- Отрязали са му главата г-жо.
- Друго?
- Друго не са му рязали.
Виц на деня Виц на деня - Започнах работа в администрацията!
- Какво по-точно?
- И аз не мога да ти кажа...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук По-добре да хвърлиш букета, отколкото да го гушнеш...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори