×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Първи макро прочит на Бюджет 2020 г.


Първи макро прочит на Бюджет 2020 г.
Няма изненади в заложеното нулево бюджетно салдо, което е средносрочна цел на фискалната политика, включена още в средносрочната бюджетна прогноза за 2018-2020 г.
02 Ноември 2019, Събота, 17:40 ч.

Ако прогнозата се потвърди, в годините до 2022 г. правителството ще поддържа балансиран бюджет

Бюджетът е изготвен на базата на есенната макроикономическа прогноза, която предвижда леко забавяне на реалния растеж на БВП от прогнозни 3,4% през тази година до 3,3% през 2020 г. и запазването на този темп до 2022 г. включително. При умерени инфлационни очаквания номиналният ръст на икономиката ще достигне 6,9% през 2020 г. Заложени са минимален ръст на заетостта от 0,2% през 2020 г. и спад на безработицата до 4,1%. Темпът на увеличаване на заплатите ще се забави до 7,4% през 2020 г. и 6,9% през 2021 г., сходен процес се очаква и при кредитите за домакинствата, които се очаква да нараснат с 8,8% през следващата година. Вносът се предвижда да расте с двойно по-бърз темп от износа, макар и в целия тригодишен период да се очаква излишък по текущата сметка. Все пак прогнозата отчетливо е базирана на вече започналия процес на постепенно засилване на ролята на вътрешното търсене като водещ фактор за икономически растеж, пише economic.bg

Допусканията за стопанската динамика влияят пряко върху публичните приходи. Правителството очаква ръст на данъчно-осигурителните приходи от 7% - почти идентичен на номиналния растеж на БВП. В средносрочната рамка е разгледан един алтернативен сценарий, при който реалният ръст на БВП е с 0,6 процентни пункта по-нисък, като анализът сочи, че ефектът ще е едновременно свиване както на приходите, така и на разходите в бюджета, или с други думи – бюджетното салдо няма да бъде влошено. Този вариант обаче изключва някакви сериозни сътресения в глобалната и европейската икономика и финансова система – а основания за притеснения има предостатъчно. Тук ще споменем само ескалиращите ограничения пред свободната търговия (т.нар. „търговски войни“), сериозното забавяне на китайската икономика и свързаните с това ефекти върху индустрията във водещи икономики като Германия, тежките дългови и банкови проблеми в Италия и изобщо липсата на ясен хоризонт за излизане от политиката на отрицателни лихви и количествени улеснения в еврозоната.

При рецесия в реалната икономика в еврозоната обаче растежът в България ще се свие значително повече от 0,6 пр. п., като може да се очаква значително намаление на износа, свързаното с това влошаване на фирмените баланси, съкращения на персонал, оттам и намалено потребление, особено на стоки за дълготрайна употреба. При нова финансова/дългова криза, банковият сектор у нас няма как да не промени поведението си по отношение на условията за кредитиране, което ще има значими последици за строителството и дейностите по веригата на добавената стойност.

Основания за умерен оптимизъм дават различните стартови условия към днешния момент от тези непосредствено преди началото на кризата от 2008-2009 г. Сега текущата сметка е с излишък, тогава беше с дефицит от 25% от БВП: рязкото свиване на инвестициите и потреблението след 2009 г. повлияха значително върху бюджетните приходи, докато сегашният цикъл на икономически растеж е съпроводен с доста по-бавен ръст на потреблението и значително по-слабо нарастване на капиталообразуването.

Заетите в строителството сега са доста по-малко от заетите през 2008 г. – съответно, очакваните съкращения при шок в строителната активност няма да бъдат толкова значими. Отделно, хипотезата, че почти е достигнат връх на заетостта е достоверна единствено при липса на активизация на лица, които са (досега) в периферията на работната сила – младежи, майки с деца, хора в напреднала възраст или с увреждания и др. под.; възможно е част от тях да се активират и да се включат в предлагаюнето на труд.

Прогнозата за ръст на инвестициите е доста скромна – 3,9% реален ръст в брутообразуване на основен капитал, при преки чужди инвестиции от едва 2,6% от БВП. Дори при негативни външни развития, тези консервативни стойности могат лесно да бъдат постигнати и дори надвишени. В определен смисъл, ефектът от свиване на износа и евентуално закриване на работни места в действащите предприятия може донякъде поне да бъде компенсиран от навлизане на нови инвеститори, които имат стратегически хоризонт на планиране и не се влияят от текущата конюнктура.  Можем да очакваме и по-сериозен ръст на публичните инвестиции, още повече, че през 2019 г. те отново изостават от програмата и вероятно разходите няма да бъдат изпълнение – макар да не е ясно доколко правителството ще успее да достигне заложените близо 6,6 млрд. лева капиталов бюджет за 2020 г.

Основни параметри

Няма изненади в заложеното нулево бюджетно салдо, което е средносрочна цел на фискалната политика, включена още в средносрочната бюджетна прогноза за 2018-2020 г. Ако макро прогнозата се потвърди, в годините до 2022 г. правителството ще поддържа балансиран бюджет. В резултат, за периода до 2022 г. консолидирания публичен дълг може да се очаква да спадне под 20% от БВП през следващата година и до 18,2% от БВП през 2022 г. През 2020 г. и 2021 г. няма значителни падежи по съществуващ дълг, като струпването на погашения е за 2022 и 2023 г. Размерът и структурата на дълга, както и планираният балансиран бюджет дават основание да се счита, че има „фискално пространство“ за покриване и финансиране на евентуално неизпълнение на приходите и свързания с това бюджетен дефицит през следващата година.

Не се предвиждат промени в данъчните размери, като правителството разчита на продължаване на мерките за повишаване на данъчната събираемост – потенциален ефект от предложените вече изменения в няколко данъчни закона. При всички случаи, дори успешната реализация на целите по ограничаване на практиките на заобикаляне на облагането ще имат относително малък принос на фона на общите публични приходи.

Текущите разходи се очаква да нараснат с 5,9%, като при капиталовите има лек спад, но това се дължи изцяло на еднократно отчетените на касова основа 2,2 млрд. лева разходи за придобиване на бойни самолети през 2019 г. Големият проблем всъщност е в цялостния подход при планиране и изпълнение на инвестиционните проекти, като в определени години правителството не успява да похарчи значителна част от заложеното в бюджета и го прехвърля в последните месеци от годината за други цели. С наближаване на крайния срок за разплащане по проекти, финансирани със средства от ЕС за програмния период 2014-2020 г. вероятно бенефициентите ще се активират. Заедно с това поне няколко инфраструктурни обекта с национално финансиране ще навлязат в по-напреднала фаза през 2020 г. и ще има действителни капиталови разходи за годината. Едновременно с това можем да предположим, че за поредна година има „буфер“ инвестиционната програма – т.е. разходи, които може и да не се реализират в годината, а икономиите да компенсират евентуален спад на приходите.

Приоритети

Правителството не изненадва и тук – продължава повишаването с изпреварващ темп на заплатите на учителите, и като че ли най-накрая ще стартира тол системата. При пенсиите ще има увеличение по т.нар. „швейцарско правило“. Повишаването на възнагражденията в бюджетния сектор с 10% е повторение на мярката за 2019 г. Повишава се размерът за минималната работна заплата с около 9%.

Ефективност на разходите и реформи

По-подробен анализ на ефективността и ефикасността на публичните политики можем да направим само след детайлен прочит на приложените програмни бюджети, като ИПИ ще представи за поредна година „Алтернативен бюджет“ с предложения за реформи през ноември. Може да се отбележи поне следното:

  • Крайно време е да се разглеждат социалните разходи и политики като инструмент за дългосрочна инвестиция в човешки капитал. Все още голям дял от разходите не са насочени, а по-скоро представляват плащане на малки суми на много хора, базирано на формални критерии. Обратно, едва в начален етап са разходни програми, при които се финансират социални услуги и мерки, които водят до трайно решаване на проблеми на бедност и социално изключване. Предстои да видим например как ще се приложат измененията в политиката за подпомагане и интеграция на хора с увреждания, приети и при съществен обществен натиск;
  • В образованието в последните години са започнати много промени, насочени към повишаване на достъпа, посещаемостта и образователните резултати. Повишаването на учителските заплати трябва да се разглежда като инструмент и само първа стъпка към същинската цел – привличане на способни и мотивирани хора в професията. Предотвратяването на отпадането и непосещаването на училище изисква и мерки в много други области, включително социалните политики, реформи на пазара на труда и др.
  • Повишаването на доходите на заетите в бюджетната сфера само по себе си не е макро проблем, така или иначе за последните четири години заплатите в България са нараснали средно с 45% и реалностите на пазара на труда не могат да подминат публичния сектор. Въпросът е насочването на повече средства да е съпроводено с реформи за подобряване на функционирането на администрацията, а заедно с това  и привличане и задържане на квалифицирани и мотивирани служители;
  • За пореден път нямаме изготвен и приет модел за определяне на минималната работна заплата. Така този инструмент остава на усмотрението на правителството, а заедно с това – под традиционен популистки натиск. Отново, във времена на рекордна заетост и икономически растеж ръст на минималната заплата не въздейства негативно на голяма част от бизнеса, но при рецесия и съкращаване на работните места размерът й трябва да е съобразен най-вече със запазване на конкурентоспособността на работодателите и запазване на работните места;
  • За здравеопазването изглежда отново ще има отлагане на „новия модел“ на финансиране. Извън чисто бюджетния аспект на търсенето на ефикасност на харчените пари в системата, от качеството и достъпа до здравеопазване зависи дългосрочното състояние на човешкия капитал. Тази взаимовръзка е както на ниво трудоспособност и здравен статус на заетите лица, което безспорно е краткосрочен приоритет за бизнеса, така и в измерението на демографските тенденции и миграция през решението на гражданите да изберат живот и бъдеще в България за семействата си.

В категории: Бизнес , Политика


Коментари
Флагман.БГ Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска 10/06/2024, Понеделник 17:40 2
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Военна полиция“ разкри опити за измами с мними имоти на Министерството на отбраната „Военна полиция“ разкри опити за измами с мними имоти на Министерството на отбраната На потенциални купувачи са предлагани имущества в София с фалшиви договори за собственост Наталия Кобилкина разцепи: От 7 месеца не съм лягала с мъж, но имам чуднички играчки Наталия Кобилкина разцепи: От 7 месеца не съм лягала с мъж, но имам чуднички играчки Сексоложката заяви, че за момента мъж не й трябва   Храни, които да ядем редовно за по-добро цялостно здраве Храни, които да ядем редовно за по-добро цялостно здраве Ето кои са те  ЦСКА поиска 1,5 години за изграждане на нов отбор ЦСКА поиска 1,5 години за изграждане на нов отбор За това са нужни три трансферни прозореца, обявиха "червените" Извънредно! Голямо наводнение в Бургас Извънредно! Голямо наводнение в Бургас Комлука заприлича на Венеция Нужна е постоянна изборна администрация и ценз в Секционните комисии Нужна е постоянна изборна администрация и ценз в Секционните комисии - Г-жо Семерджиева, дълго броене беше. Минаха повече от 24 часа от началото на изборния ден. Как се чувствате? - Наистина беше дълго. Отчитането на резултатите стартира в 23 ч. вчера, тъй като секционните комисии доста се позабавиха с пристигането им до РИК. Това е разбираемо, обемът на работа, който трябваше да свършат изобщо не беше малък - брояха се хартиени и машинни бюлетини за Европарламент и за Народно събрание, в същото време и преференции за двата избора. Правили сме двоен избор, но при последните, които организирахме - за НС и за президент, единият преференциален вот липсваше. Трудно беше за хората. Някои от секциите, които участваха в обученията, бяха насочени да си проверят протоколите в създадената система от ЦИК и тези, които го направиха, бяха без нито една грешка. Надявам се да си получат и бонуса от 25 лв., въпреки че до момента не е ясно каква ще е системата за отчитане на безгрешните протоколи. - Но имаше доста, сякаш нехайно попълнени протоколи, заради което имаше известно забавяне. - Това се дължи основно на два фактора. Членовете на комисиите се сменят често и в последния момент. От години се настоява да има постоянна изборна администрация, да има някакъв ценз за хората в Секционните комисии. Сега единстввеното изискване е да владеят български език, но все пак се работи с числа и са нужни елементарни познания за това коя политическа сила каква е. Идваха протоколи, които бяха изписани добре на чернова, но когато се стигна до белова, бяха записани резултатите на съвсем други партии. ЦИК много настоява да няма грешки и зачерквания в протоколите, но когато е очевидно, че резултатът от черновата е преписан грешно, няма как да не се направи корекция. Слаба е и заинтересоваността на хората в комисиите. Голяма част от тях отиват, само за да получат възнаграждение, а не да участват активно в работата. Комисиите в областта са 7 и 9-членни, но на практика капацитетът е не повече от 4 човека. Това създава тези неразбории в отчитането на резултатите. - Имаше ли изнервени хора, както в предходни години? - Не. Смея да твърдя, че приключихме сравнително бързо, предвид факта, че бяхме двойни избори, с двоен протокол, с преференции и машинно плюс хартиено гласуване. На местните избори също приключихме по същото време - около 22 ч. Обработката в РИК-Бургас не е бавна, организацията е много добра. Всички бяха настанени в зала „Арена Бургас” без да чакат в автобуси, без да мъкнат тежки чували. На 340 секции - горе-долу половината от общия брой, Община Бургас беше организирала да се взимат чувалите и да се предават резултатите. Хората бяха доволни, ръкопляскаха, когато се освободеше трибуна. Беше осигурена и приятна музика. При нас всичко се случи много добре. Областна управа също съдействаха за осигуряването на залата. Но това, което се случва на места по секциите е притеснително. - Какво всъщност се случи в тези по-малки секции, където имаше забавяния? Преминалите през обучението членове на СИК бяха перфектни в предаването на протоколите, каза председателят на РИК-Бургас Фани Семерджиева - Имахме секции, които се наложи да заплашваме с полиция, за да дойдат да предадат резултатите. Тръгват си и отказват да дойдат при нас. Имахме такива ситуации в Руен, Несебър, Созопол. Разбираемо е ако например на председател му стене лошо, да бъде заменен с друг член. Но да откажеш категорично да се появиш? Да настояваш, че даже един член може да предаде резултати? Това е несериозно. Много нерви изпотрошихме, за да ги накараме да бъдат в състава, в който трябваше да предадат. - Как беше организиран транспортът от по-отдалечените от областния център общини? Имаше ли проблеми там? -Транспортът беше осъществен добре за разстоянията, на които се намираха. Но идвайки тук, те се бавеха при нас, в ЦИК, защото протоколите им не са коректно изработени. Почти нямаше интерес към обученията в Руен, Сунгурларе, Айтос, въпреки финансовия стимул за тях. Затова е сложно. А сментие, които партиите правят в последния момент, водят до това, че няма как хората да се подготвят за това, което ги очаква в днешния ден. - Санкционирани ли бяха тези членове на СИК, които не си вършеха правилно работата? - Санкцията се касае в това, че те бяха отстранени от комисията и няма да могат да си получат възнагражденията. Имаме и други механизми за налагане на наказания, защото те са длъжностни лица, но процедурата отнема време. Затова решихме да се самосезираме, да ги санкционираме по този начин и да знаят занапред, че това несериозно поведение няма да се толерира. Не може един да работи, а друг да се заяви, че е дошъл на място и да си тръгне. - Какво бихте казали на всички хора в РИК-Бургас, които успяха за толкова кратко време да свършат толкова голям обем работа? - Първо искам да благодаря на всички. Областният управител проф. Мария Нейкова положи наистина неимоверни усилия от първия ден, в който застъпи като областен управител, да осигури тази зала. Община Бургас оказа изключителна подкрепа към нас - каквото сме поискали, това сме получили. Министерството на вътрешните работи си свърши задачата чудесно - охрана, съдействие. Най-вече благодарности на членовете на Районната избирателна комисия и нашите сътрудници, които бяха железни. Не на последно място Информационно обслужване, от които в най-скоро време очакваме да видим обработени на 100% резултати. И отново да се похвалим, че като една от най-големите Районни избирателни комисии, ние приключихме първи.   Повдигнаха обвинение на мъж, прострелял полицай с пушка Повдигнаха обвинение на мъж, прострелял полицай с пушка Униформените са се отзовали на сигнал за междусъседски скандал Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска Тя стана кожа и кости. Какво стопи тази миска Близки до Ивайла Бакалова разкриват, че делата срещу мъжа й Веселин Денков се отразяват зле на психиката й и тя почти не се храни Над 200 тела на загинали има на Еверест Над 200 тела на загинали има на Еверест Разчистват и 11 тона отпадъци от най-високия връх Община Царево събира всички спортисти за плувен маратон В дните между 12.07.2024 г. и 14.07.2024 г. в морския град ще се проведат редица спортни събития
Хърватия, Литва и България с най-ниска активност на евровота Хърватия, Литва и България с най-ниска активност на евровота Белгия води, следвана от Люксембург и Малта Kaĸ щe ce oтpaзи нa xopaтa пъpвoтo нaмaлeниe нa лиxвитe нa EЦБ Kaĸ щe ce oтpaзи нa xopaтa пъpвoтo нaмaлeниe нa лиxвитe нa EЦБ Бaнĸaтa нaмaли ocнoвния лиxвeн пpoцeнт нa цeнтpaлнaтa бaнĸa дo 3,75% Тя е драг кралица и се оказа шеф на секция за евровота в Испания Тя е драг кралица и се оказа шеф на секция за евровота в Испания Облечена като травестит, Питита ръководи гласуването в Испания Възход за крайнодесните в Европа, но ЕНП увеличава мнозинството си Възход за крайнодесните в Европа, но ЕНП увеличава мнозинството си Най-голямо сътресение предизвикват изборните резултати във Франция Лидерите на сензацията на вота проговориха Лидерите на сензацията на вота проговориха Ще осветим процеса, по който се правят законите и как се изпълняват, каза полк. Марков Става мазало: 24-годишен инфлуенсър от Кипър влиза в Европейския парламент (ВИДЕО) Става мазало: 24-годишен инфлуенсър от Кипър влиза в Европейския парламент (ВИДЕО) В първата си реч след обявяването на данните той заяви, че е било постигнато "чудо" не само в Кипър, но вероятно и в света ТикТок политикът: Кой е Жордан Бардела - 28-годишният лидер на крайно десните във Франция ТикТок политикът: Кой е Жордан Бардела - 28-годишният лидер на крайно десните във Франция Той има 1,2 млн. последователи в ТикТок След съкрушителното поражение: Макрон разпуска парламента на Франция, обяви предсрочни избори След съкрушителното поражение: Макрон разпуска парламента на Франция, обяви предсрочни избори Решението го е взел след резултатите от евровота ЕНП с най-много депутати в ЕП, "Зелените" отбелязаха огромна загуба ЕНП с най-много депутати в ЕП, "Зелените" отбелязаха огромна загуба Губят цели 24 места Шенген се отдалечава - крайнодесните печелят евровота в Австрия Шенген се отдалечава - крайнодесните печелят евровота в Австрия Това са първите европейски избори след излизането на Великобритания от ЕС
Николай СЛАТИНСКИ Николай СЛАТИНСКИ Ако Европа не направи така, че Русия да загуби войната, Голямата европейска война няма да ни се размине Виц на деня Виц на деня Пиян мъж се доближава до полицай.
- Господин полицай, колко цицини имам на главата?
- Три.
- Значи още три стълба и съм вкъщи.
Виц на деня Виц на деня На младини - правиш с*кс - появяват се деца.
В зряла възраст - тъкмо се наканиш да правиш с*кс и се появяват децата.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук В семейството трябва да има баланс и хармония. Тя истеричка, той непукист!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори