Спомени от соца: С кораб по канала Пловдив – Бургас, историята на един неосъществен проект


Спомени от соца: С кораб по канала Пловдив – Бургас, историята на един неосъществен проект
От изхода на Пловдивското пристанище – до моста при входа в Бургаския залив каналът е дълъг 300 километра
04 Февруари 2017, Събота

Социалистическа България планира да прокопае канала Бургас – Чирпан – Пловдив и така да свърже Черно море с Марица



При цялата си днешна бедност нашата земя е пълна със зарити съкровища. Но не от антични или прабългарски времена, а от продължилата само девет петилетки епоха на планова икономика. Голяма част от външния дълг – тази, която не беше открадната или изядена – беше погребана в мегаломански проекти, чиито руини и днес стърчат тук-там из родината, съобщава socbg.com.

София щеше да стане пристанище на река Искър чрез плавателен канал от Панчарево до Павлово. Хиляди работници копаеха, чакаха с часове автобуси и имитираха ентусиазъм. Каналът край София беше изкопан, но след това се разбра, че за него няма вода. Безсмисленият ров беше изоставен по ирония на съдбата точно тогава, когато се започна строежът на „Кремиковци“. Друг мегаломански проект, за който сме ви разказали е плавателният канал Варна – Русе, който за зло или добро остава само на хартия.

Но най-перфидният замисъл на режима беше да издърпаме килимчето изпод съседна Турция, членка на вражеския военен блок НАТО. От времето на Петър Велики проливите към Средиземно море – Босфорът и Дарданелите, са били цел на руската имперска политика, която Сталин превърна в съветска. Социалистическа България щеше да реши проблема, като прокопае канала Бургас – Чирпан – Пловдив и така да свърже Черно море с Марица

През 1972 година се планираше по този канал да минават 150 хиляди тона товари. А после, разбира се, презокеанските кораби щяха да предпочетат този по-кратък път от Одеса до Солун през Карнобат и Истанбул щеше да остане на сухо. Това, разбира се, бяха комични планове, но никой не смееше да го изрече на глас.

В следващите редове ви представяме един репортаж, за това как би изглеждал този плавателелен канал през 1970 г., ако се беше изградил дотогава.


Синият тролейбус лети плавно и без шум по асфалтирания крайбрежен булевард. Отдясно красиви, жилищни блокове са потънали в зеленина, а отляво лъщи като сребърно огледало широко разлялото се езеро. По него браздят спортни глисери, лекокрили яхти, разперили платна като пеперуди, и гребни лодки с подранили спортисти. На укрепения и богато залесен насрещен бряг се издигат дворците, на международния мострен панаир. По средата на езерото е „Острова“ —любимо място за отдих на пловдивчани. Вляво са пристанищните постройки и складове. Високо над покривите им като човки на гигантски птици се спускат и отново се вдигат стрелите на кейовите електрически кранове, които товарят и разтоварват кораби и шлепове.

Тролейбусът спира пред кокетна пристанищни сграда. Минаваме през украсената с табла и картини, от наши известни художници чакалня и излизаме на кея… Ето и самото пристанище с кейовите стени, складовете, съоръженията. Басейнът му има водна площ, широка около 200 метра — и най-големият кораб може свободно и безопасно да маневрира. (При завъртването си един кораб прави кръг с диаметър три пъти по-голям от дължината му.)

Два маяка ограждат входа на пристанището. Зад тях се простира езерото, което стига до бреговете на изложбения град.

Белият като лебед пътнически кораб „Тракия“, с който ще пътуваме по канала до Бургас, ни чака. В осем часа, след последния сигнал на сирената, въжетата ое отвързват от кея. На командния мостик се чуват отсечените заповеди на капитана. Телеграфът звъни и предава нарежданията до машинното отделение. Тялото на кораба затреперва. Винтът хвърля високо няколко водоскока и започва да плете сребърен път по тихата водна повърхност. Завързаните до кея рибарски и спортни лодки танцуват под тласъците на образуваните от минаването на кораба вълни. Нашето пътуване по канала започна! Прекосяваме езерото, в което е се е разляла Марица от преграждането й с бента, и навлизаме в самия канал. Той се губи и блести в далечината като стоманена, лента. А от двете му страни като безмълвни стражи издигат чела стройни тополи.

***

Напоително-плавателният канал е построен, за да служи главно като основен резервоар за набиране, пренасяне и разпределяне на идващите от Родопите, Рила и Стара планина води, които се използуват за напояване на Тракийската равнина от Пловдив до Бургас. Размерите му дават възможност по него да плават кораби със среден тонаж. С построяване на някои допълнителни съоръжения и необходимия брой шлюзове – той е превърнат в плавателен. От изхода на Пловдивското пристанище – до моста при входа в Бургаския залив каналът е дълъг 300 километра. Средната широчина на водата е 30 метра при най-малка дълбочина 3 метра. Размерите и формата на коритото са определени така, че по него могат да пътуват кораби с максимални размери: дължина — 60 метра, ширина — 6.50 метра и газене (потъване)’ — 2 метра. Когато един кораб се двйжи по тесен канал, съпротивлението на водата е много по-голямо, отколкото в езеро или море. За да бъде това съпротивление в границите на допустимото, напречното сечение на потопената част на кораба трябва да се отнася към напречното сечение на водата в канала от 1:5 до 1:6. Колкото е по- голяма скоростта, толкова по-голяма вълна се надига след кораба и залива и руши бреговете. За всеки канал в зависимост от корабите, които плават по него, се определя една „критична скорост“, която те не трябва да надвишават. В нашия канал тази критична скорост е 9 километра в час.

По дължината си каналът се състои от прави и криви участъци. Кривите части представляват дъги с радиуси 6 пъти по-големи от дължината на плаващите по него кораби. Така корабите спокойно и безопасно завиват.

Коритото на канала следва една хоризонтални линия. Той не може да има плавни завои и същевременно да бъде навсякъде еднакво вкопан в земята. Коритото му на места е вкопано от 10 до 30 метра, а другаде то минава върху изкуствено създаден насип. Над дълбоките и тесни долове, както и над железопътните линии и шосета коритото минава по „мост-канали“. Един „мост-канал“ представлява обикновен стоманен или бетонен мост, който вместо перила има стени. Другаде пък каналът се провира в къс тунел под някоя река или път. А на едно място, за да избегне голям завой, водата и корабите минават през тунел, дълъг 6 километра.

Каналът се врязва през различни видове почви, някои от които задържат водата, а други я пропускат повече или по-малко. За да се намалят огромните загуби на вода, участъците, където коритото е вкопано в пясък, чакъл или напукани скали, са уплътнени, като дъното е постлано с трамбована глина, дебела средно 80 сантиметра. За да не се размива и поврежда тази глина от движението на корабите, върху нея е насипана защитна покривка от чакъл, пясък и пръст, дебела метър. В скалистите места, които са силно напукани, стените на канала са облицовани с бетон.

Въпреки всички тези мерки за една година се загубва вследствие поливане, изпарение и пропуски при различните съоръжения към 200 милиона кубически метра вода!

Малките поройни дерета (няколкостотин на брой) са прекарани или под канала с „дюкери“, или над него с улеи. Дюкерът представлява една го¬ляма крива тръба, по която водата на рекичката слиза, от едната страна, минава под дъното и излиза от другата страна на канала.

Но ние казахме, че като тръгваме от Пловдив, ще пристигнем в Бургас. И всеки правилно ще си зададе въпроса, дали този канал не представлява една бързотечна река, чиито води трябва да слязат със 160 метра на 300 километра път, тъй като Пловдив е на височина 160 метра над морското равнище, а каналът завършва при морето. Каналът не е никаква течаща река, а се състои от няколко хоризонтални части, свързани помежду си със стъпала — „шлюзове“. За да напоява колкото е възможно повече площ, каналът е прокаран на границата между полите на планината и равнината. От Пловдив до километър 45 той върви хоризонтално и на височина 157 метра над морското равнище. След това посредством два шлюза и една помпена станция нивото му се повдига на 200 метра над морското равнище и така продължава с хоризонтално дъно 100 километра, до пресичането на река Тунджа. Оттам вече започва слизането. При тази пресечка реката е преградена с един бент, за да се образува езеро с постоянно ниво, по-ниско с два метра от горния канал. Оттук нататък, на едно протежение още 100 километра, нивото на водата остава 198 метра над морето до влизането в голямото Поляновградско езеро, където с шлюз се слиза на 180 метра. С друг шлюз се излиза от езерото и след 30 километра, при язовира „Българево“, започват няколко групи шлюзове, с които се слиза от 170 метра до морското равнище в Бургаското езеро.

По нашия канал има всичко 24 шлюза, които дават 43 метра качване откъм страната на Пловдив и 200 метра слизане от страната на Бургас.

Водата в канала въпреки хоризонталното дъно не е в покой. През зимата тя тече към Поляновградското езеро, където се складира. През лятото се връща обратно на запад, за да напоява плодородните полета на Тракия.


Надлъжен и напречен разрез на канала

Мнозина задаваха години наред въпроса: „Откъде ще се вземе водата?“ Вие вече сигурно се питате откъде идват десетките кубически метра вода в секундата, които текат по канала и се разливат по жадните за влага полета? — Те идват от Баташкия водносилов път, от язовирите на Топол¬ница. Стряма, Тунджа и други укротени и регулирани реки слизащи от Средна гора и Стара планина.

За нуждите на напояването по южния бряг на канала, на подходящи места, има изградени саваци, през които става пускането на вода в напоителните канали. От своя страна тези канали се разклоняват на все по-малки и по-малки канал чета и вади, докато водата достигне до корените на растенията.
Бреговете на канала извън населените места са богато озеленени и засадени с декоративни и плодни дървета. По единия бряг върви широко асфалтирано шосе, по другия — по-тесен — служебен път за нуждите на поддържането на канала.

По протежението на канала има три големи, модерно обзаведени пристанища — Пловдив, Стара Загора и Сливен, и 50 средни и малки — за обслужване на селата, през и покрай които минава самият канал.

За построяването на напоително-плавателния канал са извършени 40 милиона кубически метра изкопи и са излети 500 хиляди куб. метра бетон.

***

Нашият параход „Тракия“ продължава да се носи плавно между двата зелени бряга, като завива ту вляво, ту вдясно. Зад кърмата вълните образуват разперено ветрило, чиито краища се бият в укрепените с каменна облицовка брегове. Задминаваме влекач с четири шлепа, натоварени с цимент от Димитровград за Бургас. Каква икономия се постига с този воден път, личи от факта, че четирите шлепа с товар 2,000 тона се влачат от малък влекач с 200 конски сили!

В салона става вече горещо. Всички излизат на палубата, където под прохладната сянка на разпънатото платно са наредени лежащите столове. Лекият ветрец, образуван от движението на кораба, гали лицата и създава прохлада. Всеки от пътниците търси удобно място, за да се разположи и да се наслаждава на красивите гледки, които една след друга се сменят пред погледа. С нас пътуват към 300 души пътници.
Спираме за няколко минути на пристанището до село Скутаре. На кея има голямо оживление. Товарят се два шлепа. Много хора чакат редовния пътнически кораб от Стара Загора, който ще ги откара в Пловдив. След 10 минути престой корабът отново се отделя от кея и завйва на североизток … Пристанище Трилистник също е изпълнено с чакащи пътници. Току-що е пристигнал пътническият кораб „Септември“, поддържащ редовен рейс Стара Загора—Пловдив и обратно. По палубата му цари веселие. Младежи и девойки танцуват под звуците на радиоуредбата.

Престоят тук е още по-кратък, защото нашият кораб е „експрес“, който се спира само на големите пристанища, а спирането му на тези две малки пристанища е по изключение.

С голям завой каналът се насочва на изток и постепенно започва да потъва в земята. Бреговете стават все по-високи и достигат до 10 метра. Като че се движим по улица, оградена с непрекъснати високи здания. На предени израства някакъв чудноват бетонен мост, под който минава каналът. Това е улеят на река Стряма. Тук се кръстосват реката и каналът. Каналът минава под реката, а нейните води са събрани и текат по този мост. След минаването под улея бреговете отново започват да се снижават, докато полето пак изплува пред погледа ни.

Не спираме в пристанищата на селата Манолско Конаре, Шишманци, Опълченец и Оризово. Само когато се изравнява с тях, корабът намалява хода на машината, за да не се повредят лодките и корабите, вързани на кейовете, от движението на вълните. Отляво хълмовете започват да се възвишават и сливат с полите на Средна гора. „Тракия“ намалява скоростта си и внимателно плава по мост-канала на река Омуровска. След няколко минути пред нас се изправят стените и вратите на първия шлюз.

С приближаването ни 15 метра високата врата бавно се вдига нагоре като завеса на театър и открива входа на първия двоен шлюз. Тук разликата между горния и долен канал е 43 метра и се преодолява чрез два двойни шлюза. Първият повдига корабите на 22 метра, а вторият — на 21 метра. Между двата шлюза има канал от три километра за разминаване на корабите.

Внимателно и с умение капитанът вкарва кораба между високите стени на първия басейн. Задната врата се затваря. Около кораба започват да се образуват кръгове от навлизащата през долните канали вода. Стените започват бавно да слизат във водата. Това ни изглежда така, защото с пълненето на басейна корабът се вдига нагоре. След 15 минути водата в двата басейна се изравнява, 1 вратата между тях се отваря и ние преминаваме във втория. А след още 15 минути влизаме в междинния канал. Ние сме се покачили на 22 метра! След пропътуване на този канал, по който срещаме няколко кораби и шлепове, чакащи ред за слизането към Пловдив, влизаме във втория двоен шлюз. Тук се повтаря същото действие и корабът ни се качва с още 21 метра. Тези шлюзове са изградени от бетон, а вратите им — от стомана и тежат всяка по 60,000 килограма! Отварянето и затварянето на вратите, пълненето и изпразването на басейните и свързаните с тези действия сигнали и заповеди се извършват от едно централно място.

Ние сме вече в главния канал, на височина 200 метра над морското равнище. Тук в широко изкуствено езеро пристигат водите от Баташкия водносилов път, от язовирите на Тополница, от Стряма и други укротени реки. Те се движат по напоителния канал през Пазарджишкото поле и се вливат в това езеро, откъдето каналът продължава като напоително-плавателен.

Часът е 16. Продължаваме пътуването.

Околността тук е но-красива и разнообразна. Нашият кораб се носи между лозя с натежали гроздове и грижливо подредени овощни градини. Надясно, в низината, се вият и блестят на слънцето релсите на железопътната линия София —Пловдив — Бургас, а вляво става все по- стръмно и по-стръмно… Спираме за 5 минути на Чирпанското пристанище и пак гледката започва да се мени непрекъснато. Завой вляво, и пред нас се изправят величествено две вертикални стени, между които се провира каналът. Това е големият просен при Чирпан. Тук каналът е трябвало да мине през хълма, който се спуска срещу града. Най-голямата височина на просичането е 30 метра, при дължина 2 километра.
След няколко часа пътуване в хълмистата местност при село Ездач навлизаме в Старозагорското поле…

Един час след като сме задминали село Християново, вляво пред нас се изправя красивата бяла постройка на ВЕЦ „Стара Загора“.


Камерите и шлюзовете на мегапроекта

Водите, които движат мощните турбини на тази водно-електрическгг централа, идват чак от язовир „Георги Димитров“. Покорни на човешката воля, те лъкатушат по изкуствените канали, провират се през тунелите, докато най-после стремглаво летят по стоманените тръби към Старозагорското поле. След като предадат своята енергия на турбините, усмирени и тихи, навлизат в напоително-плавателния канал.

Стара Загора има две пристанища. Едното е товарно и се намира в западните покрайнини на града, а другото е пътническо и е в центъра, до главния площад.

„Тракия“ застава на пътническия кей. Оживлението покрай канала и по залетия в светлина площад е голямо. Никой не би познал задушния прашен град Стара Загора от преди десет го-дини! Какви невероятни промени донесе този канал за градовете и селата, през които минава, може да разбере само очевидецът.

Точно в 22 часа, сред възгласите и маханията на изпращачите, корабът ни се отделя от кея и пътуването продължава…

Лятната нощ е вече настъпила. За безопасното водене на кораба всички светлини отвън са затъмнени. На командния мостик също е пълна тъмнина, само прожекторът размахва сноп от светлина и постоянно удря с него ту единия, ту другия бряг… Къщите остават зад нас. Минаваме мост-канала над река Бедечка и пак навлизаме в Старозагорското поле. Окъпани в електрическа светлина, се редят по бреговете голе­ми и малки села. Всяко от тях си има пристанище. За всяко селище кана­лът е път за съобщение, извор на благодатна влага за полета, място за игра и спортуване на младежите. Ре­дят се: Зора, Хрущене… Корген… Попово.

Часът е 5. На изток руменее зора­та. Пред нас и вляво се издигат стръмните склонове на Средна гора. Каналът като че ли потъва и изчез­ва в недрата на изпречилата се на пътя му височина.

Макар и да е още рано, всички са излезли на палубата. Предстои да се види нещо наистина интересно. Това е тунелът. Тук каналът пресича про­стрелия се на пътя му склон с ту­нел. Това обаче не е обикновен тунел, а тунел-гигант, през който минават параходи!

Този корабоплавателен тунел, най- скъпото и най-трудно за изпълнение съоръжение от целия канал, е дъ­лъг 6 километра, широк 12 метра и висок 10 метра. От двете страни, към стените на тунела, над водната повърхнина по цялата му дължина има построени площадки, широки по 1.50 метра. По тях се движат хората, занимаващи се с поддържането на тунела. Тези площадки същевременно и направляват корабите по средата на водата, като не им позволяват да се удрят в стените. Отгоре на тунелния свод е прокаран релсов път, по който се движат специални електролокомотивчета.

Тъй като в тунела напречното се­чение на водата се стеснява почти на­половина, то течението значително се увеличава. При такива условия никой кораб не би могъл да се движи и управлява със собствената си машина. Затова корабите се прекарват през тунела, като се теглят от едно локо­мотивче, а по-големите — от две. Преминаването трае средно 1 час. Всеки кораб се провежда отделно, като при това се изисква особено вни­мание. Ако потъне някой плавателен съд вътре в тунела, ще прекъсне ця­лото движение, а изваждането му ще бъде много трудно.

Ето и нашият кораб „Тракия“ е за­станал пред входа. Въжетата от локомотивчетата се подават и закрепват здраво за носа и кърмата. Сигналите показват, че пътят през тунела е сво­боден. Няколко минути минават и не­босводът с угасващите звезди се за­меня с бетоновите стени на тунелната облицовка. От двете ни страни бле­стят и се отразяват във водата като безкрайни златни нишки електриче­ските лампи. Водата клокочи и се бие в стените, измествана и тикана на­пред от тялото на кораба. Всеки шум, всеки удар и звук отеква многократно в звучно ехо… Страх и възторг се смесват при мисълта, че плаваме под земята с кораб. Също като в романи­те на Жул Верн!

Току-що изгрялото слънце блясва в очите ни при излизането на другия край. Недалеч зад завоя се синеят во­дите на някакво езеро. Локомотивчетата пускат кораба ни на свобода. Ка­питанът ги поздравява с три къси из­свирвания на сирената и дава пълен ход на машината… Зад нас остава да се чернее отворената уста на тунела.

Половин час път, след което през един малък шлюз корабът слиза с два метра и плава на воля в широкото езеро, образувано от преграждането на река Тунджа. Предназначението на това езеро е да създаде възможност за кръстосването на канала и реката на едно ниво. Тук е 150-тият киломе­тър. Средата на канала Пловдив— Бургас!

Каналът завива на изток покрай полите на Стара планина. Корабът минава, без да спира, като намалява само хода на машината покрай при­станищата на селата Гаврилово, Чинтулово и Речица. След един голям завой вляво пред нас израства в ця­лата си красота индустриалният град Сливен. И неговото пристанище е го­лямо и обзаведено както Пловдив­ското.

След половин час престой нашият кораб е отново на път. Звънецът звъ­ни за обед. След вкусния обед от ри­ба, наловена в канала, всички почи­ваме.

17 часа. Пак сме на палубата. Ще влизаме в „Поляновградското море“!… Вдига се пред носа на кораба стома­нената завеса на долния басейн и след няколко минути ние се носим по набраздената от вълните шир на „мо­рето“. Корабът се люшка от игриви­те вълни, които, гонени от силния се­вероизточен вятър, плющят по левия борт и заливат предната палуба. Ня­кои от спътниците ни плащат данък на Нептун. Хвана ги морската бо­лест.

При големи бури вълните достигат значителни размери, опасни за мал­ките кораби.

Това „море“, едно от най-големите изкуствени езера в Европа, обхващащо към 200,000 хектара площ, се об­разува след преграждането на корито­то на Азмака. Така се получи най-ев­тиният и най-голям наш извор. „По­ляновградското море“ служи като аку­мулатор. През зимата и пролетта в него се събират излишните води от Рила, Родопите и Стара планина, които текат по плавателния канал на изток. През лятото и есента тези съ­брани води се връщат обратно, пак по същия канал и по други канали, оти­ващи на югозапад, юг и изток, за да напояват полетата между Сливен и Бургас, където сушата най-често вър­лува. Понякога част от тях отиват до­ри до Старозагорското поле.

След един час пътуване корабът влиза в тихото пристанище на Поляновград. То е истинско морско при­станище с вълнолом. Пътническият кей се намира срещу широката, бога­то осветена алея, водеща към центъ­ра на града. Източно от пътническия кей се намира рибарският басейн. Трябва да се знае, че едно от богат­ствата на „Поляновградското море“ това е риболовът, за използуването на който е създаден специален риболо­вен флот от няколко десетки моторни и платноходни кораби.

Пак сме на шът…. С настъпване на нощта наближаваме другия бряг на „морето“. Два маяка —червен и зелен — показват входа за басейна пред шлюзовете. С два шлюза влизаме в канала за Айтос—Бургас.

От „Поляновградското море“ до Ваякьойското езеро при Бургас раз­ликата във (височините от 180 метра се преодолява посредством 17 шлю­за, групирани по два и по три заед­но. Между всяка група има по ня­колко километра канал, който служи както за разминаване на корабите, та­ка и за резервоар за пълнене на по-долните шлюзове. Излишната вода се пуска по отделни канали и докато слезе в езерото, движи няколко мощ­ни електростанции.

Цялата нощ нашият кораб се дви­жи от шлюз в шлюз, за да слезе 180-те метра. На много места тряб­ва да се чака минаването на движе­щите се към Пловдив кораби и шле­пове. Зората ни посреща с лъха на прохладния морски вятър. Корабът спокойно се носи вече по тихите во­ди на Ваякьойското езеро,. Вляво и напред пушат комините на заводите, а по-нататък стърчат мачтите на го­лемите морски кораби.

Наближаваме моста, свързващ гра­да Бургас с предградието Кумлука. Движението от двете му страни спи­ра. Единият край започва да се пов­дига нагоре и след минута-две це­лият мост застава сякаш мирно, ка­то ни дава път към морето. Корабът навлиза в тесния проход. Отляво се издига високият 30 метра скелет на моста, а отдясно, зад бариерата, при­ветливо ни махат бургаските граж­дани

Подвижният мост се спуска бавно зад кърмата на „Тракия“, отново на мястото си.

Ние пристигнахме в Черно море!

Из „Наука и техника за младежта“, 1956 г.

В категории: Ретро Флагман


6
Коментара по темата

Добавете коментар

Вашето име:
Моля, въведете Вашето име
Коментар:
Моля, въведете Вашият коментар
Защитен код:
Моля, въведете защитния код
 
6.
Напрет
04.02.2017 13:28:06
4
2
Некакви празни мисли на едни празни хора а реолюцията им беше напред напред кръъгом и пак напреед
5.
Амон-Ра
04.02.2017 12:02:14
10
3
При 8 млн. роби тогава, защо да не мислят за грандиозни проекти. Те, комунистите нали имаха една максима "Човекът е по-силен от природата". Това означава, че ако се наложи ще накарат водата да тече нагоре .
4.
Винетка
04.02.2017 10:38:36
15
5
Те не можеха да осигурят дамски превръзки и тоал. хартия камо ли нещо такова.Ако бяхме Дубай ,нямаше да има горива по бензиностанциите.И пясъка в пустинята щеше да е дефицитен.ВИЖТЕ ВЕНЕЦУЕЛА...
3.
Имали са "топки" тогава!
04.02.2017 10:24:34
10
11
Имало е идеи,проекти,мислели са за страната!
Ако бяхме Дубай, сега щяхме да честваме 60-години от построяването на ГЕНИАЛНОТО за България съоръжение!
2.
Emo
04.02.2017 10:09:40
12
3
Добре щеше да се осъществи този проект, но мечтите са безплатни!
1.
545
04.02.2017 09:05:55
17
9
Три пъти фалираха България.Глупостта им бе безкрайна.Лъжите също.Тодор Живков сам каза:социализма е недоносче...


Новините
Вашият сигнал до ФЛАГМАН
Животът
Политика
Крими
Темида
Бизнес
Разследване
Просвета
Здраве
Лична драма
Лайфстайл
Астро
Пътна обстановка
Ретро Флагман
Спорт
Животът
Пиене, наркотици и бой?! Сестра на 13-годишна от Дом за деца разкри пред Флагман.бг за ужаса там
Пиене, наркотици и бой?! Сестра на 13-годишна от Дом за деца разкри пред Флагман.бг за ужаса там Децата в дома са системно пребивани и дрогирани, а директорката нехае, разказва Мирела
Всичко в категорията
Помогнете! Лилия изчезна преди 10 дни и оттогава няма никаква следа от нея, виждали ли сте я? Хората от бургаското село Равнец: Децата ни се разхождат сред змии, колите ни пропадат в огромни кратери (СНИМКИ) Съседските войни в Стария Несебър загрубяха, ето как си отмъщават Сигнал до Флагман.бг! Луд съсед вдигна на крак десетки на ул."Ивайло" в Бургас Читатели на Флагман.бг: Благодарим на Несебър Мото за невероятния празник Зареждащ банкомати джип едва не прегази клиенти на банка в бургаския ж.к „Зорница” Пожарен кран аварира в центъра на Бургас, вода се лее по ул."Цар Петър" от час Сигнал до Флагман.бг! Бургазлия се жалва, не го пуснали с автомобил на плажа в Крайморие Ето така се паркира БМВ в Бургас Безобразие! Вижте на какво заприлича велоалеята на околовръстния път за "Меден рудник" Шофьор изби рибата в Бургас, вижте какъв регистрационен номер постави на колата си
„Ал Джазира“: Русия е в задънена улица в Сирия
„Ал Джазира“: Русия е в задънена улица в Сирия Най-добрият сценарий за Русия би бил бързото излизане от конфликтa


Всичко в категорията
Българите не искат да сме в еврозоната заради страх от ценови шок, не харесват и депутатите Осъдиха изборен търговец, купувал гласове за листата на БСП в Бургаско Футболист от "Бистришките тигри": Бойко Борисов ни показва какво да правим и ние си тичкаме Супер финансова новина за всички длъжници: Зануляват борчовете ни отпреди 2007 година Вижте с какво имущество влязоха във властта новите бургаски депутати Нинова вини Борисов в тежък грях: Обещава, а не изпълнява Политиците виновни за корупцията, не искали да сложат край БСП одобри нова изборна система по немски образец – внасят я другата седмица в парламента Американски полковник с горещи данни за комуникацията между САЩ и Русия след ракетите, изстреляни от кораби и подводница в Средиземно море ЦРУ предупредило Обама още миналата година, че Путин иска да помогне на Тръмп Приеха глупав закон, ще спрат ли от движение автомобила на Бойко Борисов, ако шофьорът му е пил
Опасен маниак дебне момичета, ако откажат да ги снима налита на бой
Опасен маниак дебне момичета, ако откажат да ги снима налита на бой Ако дамите откажат да бъдат снимани, той ги напада с удари
Всичко в категорията
Нов старт на делото срещу ритащия в берлинското метро нашенец
Нов старт на делото срещу ритащия в берлинското метро нашенец Първият опит бе неуспешен, съдебен заседател имал пристрастия
Всичко в категорията
Викат на килимчето във ВСС “следователя на Митьо Очите”, решават съдбата му в сряда Осъдиха карнобатлийка за 6 бона, натопила полицай за корупция ММА-бандата от Бургас – невинни ученици от Вечерната гимназия или брутални рецидивисти (снимки) Битата камериерка още сънува кошмари, иска 50 хил. от бруталния швед Похитителят Мартин към полицаите: Имам оръжие, не се страхувам да го използвам, не ме предизвиквайте! Съдия отказа да гледа делото за мръсния въздух в София, защото е увредена от него Дрогираният Марин, опитал да убие брат си: Какво да направя, г-н съдия? Хванах ги да правят секс с жена ми (ОБНОВЕНА) Руският сексгуру Свами поиска свобода, заради хлебарки, пречещи му на йогата и храна със захар, която можела да го убие 6-има лекари на съд за смъртта на родилката Деяна Местят всички дела за корупция в спецсъда „Антикорупция“ погна бившия шеф на АПИ! Лазар Лазаров причинил щети за 41 млн. лева!
Фейсбук става новият Холивуд?
Фейсбук става новият Холивуд? Компанията планира доста голямо разнообразие от сериали


Всичко в категорията
Учителка от Карлово зове: Левски вместо Рейгън и Тачър в последния урок тази седмица
Учителка от Карлово зове: Левски вместо Рейгън и Тачър в последния урок тази седмица Да почетем 180-годишнината на Апостола във всички училища, предлага Нели Славова


Всичко в категорията
Изключително важна новина за храните, които ядем! Ще има ли потенциална и реална опасност за живота и здравето ни?
Изключително важна новина за храните, които ядем! Ще има ли потенциална и реална опасност за живота и здравето ни? В новия закон са регламентирани общите и специфичните изисквания към храните, които се пускат на пазара и изискванията към бизнес операторите от хранителния сектор


Всичко в категорията
Предсмъртен СМС на изнасилено 14-годишно момиче разплака света: Вече е твърде късно, тялото и душата ми са унищожени (СНИМКИ) Жестока трагедия! Синът на починалата в Крайморие ридае над безжизненото тяло на майка си (СНИМКИ) Момче с тумори в мозъка издава книги и зове болните да се борят като него за живота си (ВИДЕО) Ето каква огромна сума пари отказа журналистът Васил Иванов, за да влезе във "ВИП Брадър" Връщат количката на Илиян, майка му дава дарени пари за парализиран младеж (ВИДЕО) Млади певци помагат на Светко от Бургас да проходи отново Малките Митко и Лили от Бургас се грижат за болните си родители, да им помогнем! Драматичен обрат: Трагична развръзка с малкия Илиян, чиято история трогна цяла България Погребаха в бял ковчег красавицата Магда, приятелят й се срина на гроба (СНИМКИ/ВИДЕО) Абсурд: Лишават парализирано дете от помощ, защото е гледано от баба и дяд Ужасяващо: Бивша звезда на Левски се самоуби!
http://www.AVTOCHASTIonline24.Bg
Общините
Бургас Бургас
Меден Рудник Меден Рудник
Айтос Айтос
Карнобат Карнобат
Несебър Несебър
Поморие Поморие
Созопол Созопол
Царево Царево
Приморско Приморско
Средец Средец
Малко Търново Малко Търново
Камено Камено
Сунгурларе Сунгурларе
Руен Руен
Бургас
Бургазлийка продава конско месо по Интернет, експерти зоват да не купуваме храна онлайн Авангардният Range Rover Velar акостира в ресторант Нептун Кръщават улица на великия италиански архитект Рикардо Тоскани, дал съвременния облик на Бургас Стената на срама в бургаска бензиностанция! Изтипосаха бургазлия избягал без да плати гориво за 9 лева! ММА-бандата от Бургас – невинни ученици от Вечерната гимназия или брутални рецидивисти (снимки) Санираха бургаския затвор в…розово (СНИМКИ) Похитителят Мартин към полицаите: Имам оръжие, не се страхувам да го използвам, не ме предизвиквайте! Жестоки кадри от мелето на пътя край Бургас - мъртвите вече са 5 (СНИМКИ 18+) (обновена) Приеха глупав закон, ще спрат ли от движение автомобила на Бойко Борисов, ако шофьорът му е пил Авангардният Range Rover Velar предпремиерно в Бургас Главен експерт на НАП и топ спортист пали олимпийския огън в Бургас (СНИМКА)
Станаха ясни имената на загиналите при жестоката катастрофа край Джъмбо, погребват ги днес
Станаха ясни имената на загиналите при жестоката катастрофа край Джъмбо, погребват ги днес Петимата пенсионери са от бургаския ж.к.”Меден рудник”, участвали са в Тракийския събор в Минералните бани

Всичко в категорията
Трупът в бургаския ж.к.”Меден рудник” е на 42-годишен мъж, получил масивен инфаркт Първо във Флагман.бг! Труп на млад мъж вцепени от ужас бургаския ж.к."Меден рудник" Пияна шофьорка предизвика катастрофа в ж.к. "Меден рудник", рани приятелка Ученикът Георги след юмручния удар към учителя: Какъв мъж си ти, че ще ме ковеш пред директорката си?! Огромен проблем за жителите на два блока в ж.к."Меден рудник". Има ли свлачище под терасите им? (СНИМКИ) Отмъщение по меденруднишки! Пияна леля прати 3-ма биячи на съсед, направил й забележка Контрабандни цигари издадоха Велин, отглеждал дрога в „Меден рудник” Лек автомобил горя тази нощ в бургаския ж.к. "Меден Рудник" Нагъл крадец напълни джоба в магазин в ж.к. „Меден Рудник”, познавате ли го? (СНИМКИ/ВИДЕО) 17-годишен ревнивец преби приятелката си в бургаския ж.к. "Меден Рудник", заплаши да я убие Тази сграда на Унихоум ще се превърне в „перлата“ на най-големия жилищен комплекс в Бургас
Сериозни промени в ОбС-Айтос, ето кой става шеф на най-важната комисия - по финанси и бюджет
Сериозни промени в ОбС-Айтос, ето кой става шеф на най-важната комисия - по финанси и бюджет Новият общински съветник Рашид Куру ще положи клетва на следващото заседание в края на месеца

Всичко в категорията
Над 20 кандидати подадоха оферти за пречиствателната станция в Айтос Айтос е столица на българския фолклор! Най-добрите ансамбли у нас участват в „Славееви нощи” (СНИМКИ/ВИДЕО) Находка! Сгащиха 36-годишната Надя с над 3 кг. безбандеролен тютюн, носила го със себе си на работа Красива айтозлийка потъна вдън земя, издирват я! (СНИМКА) Повдигнаха две обвинения на айтозлията, прострелял шумно дете Дългогодишната мечта на Айтос се сбъдна: Откриха новото детско отделение в Деня на детето Новият общински съветник в Айтос не се появи и на тази сесия, къде му е мястото – при ДОСТ или ДПС? Вижте колко ще струват уличните ремонти в Айтос Строят нов цех край Айтос, дава работа на 15 души Рашид Куру: Не съм политическа калинка, ще бъда съветник на ДОСТ в Айтос Човек на Лютви Местан влиза в Общинския съвет на Айтос от листата на ДПС
Половината от кафе машините в Карнобат – незаконни
Половината от кафе машините в Карнобат – незаконни Общината вдига налога за вендинг автоматите, произвеждат много боклуци, а плащат символични такси

Всичко в категорията
Карнобат се превръща в строителна площадка, започват проекти за 17 млн.лева Вижте версията на карнобатлията Миро за 3,5-те тона алкохол, открити в склада му 160 души в карнобатското село Смолник бедстват, дъждовете отнесоха моста им Карнобатлията Данчо седна зад волана на Корсата си кьоркютук пиян, арестуваха го Байчев защити премахването на знаците за камери на пътя: Нима има табели „Убийството забранено”? Добрата новина! Ремонт за близо 900 хил. лв. ще промени облика на Селскостопанската гимназия в Карнобат 31-годишният Аспарух Иванов замени депутата Тодор Байчев като лидер на БСП-Карнобат Новият лидер на БСП-Карнобат е (почти) ясен И депутатът Тодор Байчев дебютира от трибуната: Връщаме се към Африка от средата на миналия век Изритаха екскмета на Карнобат Атанас Атанасов от шефското място в ловно-рибарското дружество Системен тормоз: Циганска музика и шумни купони тероризират жителите на кв. Галата в Карнобат
Ето как Обзор отбеляза Еньовден - празника на града
Ето как Обзор отбеляза Еньовден - празника на града Празненствата стартираха с най-малките жители на Обзор в ОДЗ „Обзорче“ – с игри, дискотека, забавни състезания и подаръци


Всичко в категорията
Гард изгони журналисти от Военния санаториум в Поморие: Махайте се – тук се разпорежда Крантев!
Гард изгони журналисти от Военния санаториум в Поморие: Махайте се – тук се разпорежда Крантев! Крантев е директорът на "Вита", но военния санаториум нито е частна собственост, нито е минал към велинградското дружество

Всичко в категорията
Наемателят на плаж „Делфин“ глобен заради дървена стълба, отрича да е сякъл дървета
Наемателят на плаж „Делфин“ глобен заради дървена стълба, отрича да е сякъл дървета Единственото нарушение е, че я поставих без да съгласувам това с РИОСВ – Бургас, призна  Йордан Тодоров


Всичко в категорията
Частен имот блокира достъпа до плажа Силистар (ВИДЕО) Галерия на открито: Ахтопол с цветни фасади Испанец рисува върху стената на триетажен блок в Ахтопол (ВИДЕО) Нудисти и еколози протестират срещу дървена пътека на плаща "Делфин" Художникът Венцислав Йосифов: Ще превърнем Ахтопол в град- галерия (ВИДЕО) И в опозиция ще работим по ангажиментите ни за Бургас - така се разбрахме с колегите от БСП Бразилска туристка към президента Румен Радев в Странджа: Кой сте Вие и защо сте важен? (УНИКАЛНО ВИДЕО) Президентът Румен Радев изненадващо се появи в царевското село Българи, генерал Деси го държи за ръка (ВИДЕО) Работи се по финализиране на Общия устройствен план на Община Царево Няма да се строи заведение на скалите над морски плаж „с. Лозенец“ Бетон на плажа в Лозенец няма да се лее, чадърите остават безплатни за нудистите (ВИДЕО)
Предлагат рестарт на проекта за жп линия в Странджа
Предлагат рестарт на проекта за жп линия в Странджа Идеята обаче едва ли ще се одобри от еколозите

Всичко в категорията
Средец развива туризма в Странджа с канализация за „Божура“ Средец в крак с новите технологии, развива туризъм с 3D музеи Продават старата сграда на болницата в Средец, за да направят модерно вътрешно отделение Само 198 кандидати за 332 места в конкурсите за граждански „ловци на мигранти” в Бургаско Общинските съветници не трябва да превръщат всичко в личностна война, от това губят само хората в Средец Разнобой! Вотът на недоверие към председателя на ОбС разцепи опозиция и управляващи в Средец Председателят на ОбС-Средец пред Флагман: Вотът на недоверие е лична вендета на Барсалата срещу ГЕРБ! Задкулисни игри в Средец! Бизнесмен клати стола на председателя на ОбС, гласи майка си за поста Полицията в Бургас наема 110 граждански ловци на мигранти, Перата е без право да работи Център за развитие на общността отвори врати в Средец Фирма, свързана с руски бизнесмен, изкупи огромни военни имоти край Средец
Цветанов: Велизар Енчев можем да го присъединим към журналистическия нюх за разследвания на Елена Йончева
Цветанов: Велизар Енчев можем да го присъединим към журналистическия нюх за разследвания на Елена Йончева Прокуратурата проверява документи при областните управители на Бургас, Хасково и Ямбол, свързани с оградата по границата
Всичко в категорията
И в опозиция ще работим по ангажиментите ни за Бургас - така се разбрахме с колегите от БСП Конкурсът за шеф на парк „Странджа” приключи с категоричен победител Малко Търново ще е домакин на втория национален фоклорен фестивал в Малко Търново Само 198 кандидати за 332 места в конкурсите за граждански „ловци на мигранти” в Бургаско Кое е мястото, близо до Бургас, където се сбъдват всички желания Над 6 хил.души посетиха фестивала "Зелениката", огромни опашки по екопътеките в Странджа Четирима са кандидатите за шеф на парк „Странджа” – битката може да е епична Фермери оградиха с ток село в Странджа, кметът заплашил да ги изсели? (ВИДЕО) Младеж нападна съседа си с дъска, счупи му лакътя Бивш шеф на СДС в Бургас стана областен лидер на нова националистическа партия Какво е разследвал Слави Трифонов за Валери Симеонов – в мотел на „Скат” спели войници (допълнена)
Децата от Камено пеят заедно „Спасение” на БТР с бургаския деветокласник Тодор Тодоров (СНИМКИ)
Децата от Камено пеят заедно „Спасение” на БТР с бургаския деветокласник Тодор Тодоров (СНИМКИ) Кметът Жельо Вардунски приветства учениците и им пожела весело и ползотворно лято

Всичко в категорията
Бургас е неузнаваем в последните 10 години благодарение на Димитър Николов и ГЕРБ Детски хепънинг „Наше Лято 2017 година“ с много изненади този петък в Камено Превръщат крепостта Русокастро в най-атрактивната туристическа дестинация в Бургаска област Ето го Илко - единият от задържаните при спецакцията в Бургас Опасността от пожари расте! Растителност обхвана тези важни електрически стълбове в Бургаско (СНИМКА) Торнадо се завихри край Камено, вижте уникалното видео Детски хепънинг „Да върнем старите детски игри” в Камено за 1-ви юни Инвеститори хвърлиха око на изоставените училища в Каменско Добрата новина: Община Камено спонсорира фолклорния си ансамбъл, прочул града в България и света Кметът на Камено Жельо Вардунски: Няма да позволя 70% от хората да плащат данъци, а 30 % да се крият Камено посрещна Деня на българската писменост с рев на мотори и литературно четене
Какво реши ръководството на БСП за ефекта 10/10 и ще стане ли Димитър Стоянов депутат
Какво реши ръководството на БСП за ефекта 10/10 и ще стане ли Димитър Стоянов депутат Няма как да не уважим този демократичен глас, обясни Корнелия Нинова
Всичко в категорията
Извънредно! Хванаха убиеца от Снягово, крил се в гората като партизанин, но изгладнял Срам и позор! Вижте как тези роми "уважиха" химна на България ДПС показа мускули, изсипа цялото си ръководство в Руен (СНИМКИ) Това ли е убиецът от Снягово? Ако го видите, обадете се в полицията! (СНИМКА) Ето кои пътища ще ремонтират в Руен за 83 хил. лв. Ангел Исаев пред „Флагман”: Ще гласувам "за" кабинета, това ще е най-успешното правителство на Борисов Извънредно: Дурхан Мустафа се отказа от депутатското си място (допълнена) Младежкият лидер на ДПС в Бургас: Подкрепяме Ангел Исаев и Камен Костадинов, но сме с вързани ръце И лидерът на ДПС в Рудник подаде оставка: Напускам партията, случват се недопустими неща! Дурхан Мустафа разедини Руен, предизвика жестоки сблъсъци в ДПС Брутален скандал в ДПС-Бургас – Дурхан Мустафа заплют в лицето, притискат го да не става депутат
Започваме да проучваме подводната археология на Ропотамо Интервю Всички интервюта Даниел Пантов, директор на музея в Приморско: Започваме да проучваме подводната археология на Ропотамо
Развиваме алтернативния туризъм, благодарение на личното отношение на д-р Димитър Германов

Глас отвътре Всички Лъчезар ЛИСИЦОВ, Лъчезар ЛИСИЦОВ ММА-бандата от Бургас – невинни ученици от Вечерната гимназия или брутални рецидивисти (снимки) Димитър Киров и Теодор Бангеев са в действащ изпитателен срок на условни присъди, само Илко Паскалев няма съдебно минало Вашият сигнал до Флагман Всички сигнали Пиене, наркотици и бой?! Сестра на 13-годишна от Дом за деца разкри пред Флагман.бг за ужаса там Помогнете! Лилия изчезна преди 10 дни и оттогава няма никаква следа от нея, виждали ли сте я? Хората от бургаското село Равнец: Децата ни се разхождат сред змии, колите ни пропадат в огромни кратери (СНИМКИ) Съседските войни в Стария Несебър загрубяха, ето как си отмъщават Сигнал до Флагман.бг! Луд съсед вдигна на крак десетки на ул."Ивайло" в Бургас
Вижте какво Ви очаква днес - здраве, работа, учение, пари, любовwww.karm-krag.com
Дневен хороскоп за 26.06.2017на Светлана Тилкова - Алена
Овен Телец Близнаци Рак Лъв Дева
Успехът е с вас както на работното място, така и в личните отношения. Най-сетне преодолявате проблемите с вашите колеги, които ви притесняваха и пречеха на работата ви. Бъдете  компромисни и внимателни в думите си. Ваш делови партньор е склонен да отстъпи и да постигнете съгласие в преговорите, които провеждате. Ще успявате, ако сте уверени, амбициозни и упорити. Ще ви изненадат непредвидени разходи. Блеснете със знанията си, за да впечатлите новите си познати, дошли да се запознаят с работата ви. Бъдете отговорни към вашите семейни задължения. Не проваляйте деня си заради разправии у дома. Работата ви доставя удоволствие през целия ден. Допълнителните знания ще ви проправят пътя към нов връх. На работното място сте склонни към конфликти.  Избегнете деловите срещи и запознанствата, които не сте планирали. Проведете разговор само с вашите колеги и подчинени. Не са изключени опити да ви отклонят от вашите задачи, за да ви провалят. Претворете плановете си в реалност и не забравяйте за получената преди време подкрепа. Важно изискване за вашия успех е да взимате сами отговорните делови решения. Бъдете търпеливи и отговаряйте, ако вашите нови колеги имат въпроси. Не променяйте убежденията си. Вредите на себе си. Самоуверени и амбицирани да успявате в начинанията, наистина ще постигнете мечтата си. Работата няма да ви доставя удоволствие, ако сте преуморени и не ви са работа, а незадълбочаването във вашите задачи ви носи вреда. Би било добре да намалите активността си, да се отпуснете и да се отдадете на приятни емоции. Напрежението ви е изтощило достатъчно. Отделете време за себе си. Ако не сте готови да споделите притесненията си с вашите колеги рискувате да пропилеете успешния ден в критика и разправии. По-добре говорете директно и искрено. Анализирайте грешките си и не се проявявайте като несговорчиви при провеждането на делови разговори. Избягвайте начинанията. Не проявявайте прекалени амбиции, за да се радвате на поредния успех, но преминавайки през някои трудности, които не зависят от вас. Прекалената ви самоувереност и мнението ви, че сте безпогрешни са ваш враг. От вас зависи да се докажете като професионалисти, ако сте на работното си място. Имате възможност да подготвите важен договор и да се отправите на път. Проведете без колебание делови разговори на високо ниво, ако имате възможност да ги уговорите за този ден. Те ще ви отворят вратата към нови професионални успехи и днес със сигурност ще са ползотворни. При възникнали проблеми на работното място потърсете най-бързия начин да ги преодолеете, за да не блокирате своите служебни планове. Ваш партньор е склонен да отстъпи от исканията си и да заработите заедно. Въпреки трудностите успехът няма да ви изостави. Очаквайте отлични финансови постъпления. Неизпълнените обещания са във ваша вреда. Премълчавайте, ако искате да избегнете разправия с колегите си. На работното си място се концентрирайте в обичайните си задължения. Неочаквани успехи жънат търговците и собствениците на заведения, но само ако са внимателни и отговорни. Бъдете умерено щедри. Може би искате да пътувате, но плановете ви може да се объркат в последния момент. Не се ядосвайте, а приемете това като знак от Съдбата, която ви предпазва от проблеми. Денят е добър за обогатяване с нови знания и за занимания с научна дейност, която ще ви донесе признание.
Везни Скорпион Стрелец Козирог Водолей Риби
Автори Флагмани
Маркетинг Екип